غلامعلی پور عطایی نوازنده برجسته دوتار خراسان
وبسایت خبری کوردنیوزر،خبرها و رویدادهای ایران و جهان و مناطق کردنشین را در معرض دید بازدید کنندگان وکاربران محترم قرارمیدهد.ولازم به ذکراست وبسایت کوردنیوزکاملامستقل و وابسته به هیچ یک از جناحهای سیاسی نمیباشد. باتشکر مدیر وبسایت :علیرضاحسینی سقز
غلامعلی پور عطایی نوازنده برجسته دوتار خراسان
14 / 6 / 1391 ساعت 12:37 | بازدید : 4354 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

نوازنده برجسته دوتار خراسان و چهره ماندگار موسیقی

پور عطایی:‌ هرآنچه که از مذهب و میهن بخواهیم در موسیقی نواحی هست

غلامعلی پور عطایی نوازنده برجسته دوتار خراسان و چهره ماندگار موسیقی گفت: موسیقی نواحی ایران ظرفیت های بسیار بالایی دارد و هر آنچه که از مذهب و میهن بخواهیم را درون خود جای داده است و از تهاجم فرهنگی جلوگیری می کند.
استاد غلام علی پور عطایی نوازنده برجسته دوتار شرق خراسان و از چهره های ماندگار موسیقی درباره اهمیت و نقش و جایگاه فرهنگ و موسیقی نواحی و ایرانی با خبرنگار موسیقی ایرنا گفتگویی انجاد داد، متن گفتگوی استاد پور عطایی را می خوانیم:
ایرنا: استاد پورعطایی موسیقی نواحی ایران را چگونه توصیف می کنید و چه ظرفیت هایی را در آن دیده اید؟
پورعطایی: الحق که موسیقی نواحی ایران هرآنچه را که بخواهیم، از مسائل مذهبی، معنوی ، دینی، حماسی و… در خود جای داده و دارد. این موسیقی خیلی انتظار دارد و می خواهد که به آن پرداخته شود. موسیقی نواحی ایران میراثی است که نمی توان آن را نادیده گرفت.
دشمن اگر بخواهد حمله کند نخست به فرهنگ کشورمان حمله می کند، اگر بخواهند کسی را محک بزنند با فرهنگ این کار را می‌کنند، اگر بخواهند کسی را ارج نهند نگاه به مایه فرهنگی او می کنند، اگر در جامعه ای فرهنگ و هنر، خصوصا فرهنگ و هنر نواحی آن ضعیف شود بدون شک و پر واضح است که آن جامعه ضعیف خواهد شد.
چگونه می توان به موسیقی نواحی بهای بیشتری داد و در حال حاضر میزان توجه به این هنر و میراث فرهنگی را چگونه می بینید؟
پورعطایی: الان متاسفانه به موسیقی نواحی آنچنان که شایسته اوست توجهی نمی شود، اگر می گوییم تهاجم فرهنگی دشمن وجود دارد، موسیقی نواحی با آن مفاهیم عمیق دینی و میهنی خود قدرتی است در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن. برگزرای مراسم و برنامه های سالانه و دوسالانه دردی را درمان نمی‌کند.
هنرمند موسیقی نواحی سالی یکبار یا دوسالی یک بار روی صحنه می آید و دیگر هیچ. دایره تاثیر گذاری این برنامه ها در مقابل حملات فرهنگی دشمن بسیار ناچیز است. حمایت باید پیوسته و مداوم باشد. با حمایت خاص دولت و مسولان است که موسیقی به نواحی به جایگاه واقعی خود می رسد.
شب خوابیده ایم و صبح که برمی خیزیم می بینیم که انواع و اقسام موسیقی های بی محتوی مغز جوانان ما را تسخیر کرده است. در حالیکه ما از سرمایه های موسیقی خودمان غافلیم و عرصه را برای حضور دشمن خالی کرده ایم.

ایرنا: شما به عنوان چهره ماندگار موسیقی و نوازنده و خواننده فعال موسیقی نواحی ایران چه انتظاری از دولت و مسولین هنری کشور درباره موسیقی نواحی دارید؟
پورعطایی: دولت جوانان و مردم را با اصالت ایرانی آشنا کند، یکی از منابع مناسب و اصیل برای ایجاد این آشنایی موسیقی نواحی است، مردمان باید بداند رستم و گیو و طوس و سام و نریمان که بوند و چگونه از این آب و خاک حفاظت کردند.
آنها باید با مفاخر تاریخ خود آشنا شوند، بدانند اسحاق موصلی که بود، فارابی چه کرد و باربد و مراغه ای و نکیسا در چه زمینه هایی فعالیت می کردند، با شناخت این هاست که ما از خود بیگانگی دور می شویم.

ایرنا: استاد، پیشنهاد عملی تان برای نیل به این اهدافی که گفتید چیست؟
پور عطایی: سالهاست که پیشنهاد کرده ام آموزشگاه هایی برای تدریس موسیقی نواحی در مناطق مختلف ایران زیر نظر کارشناسان خبره توسط دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس شود، که سر سوزنی از خط اصیل و دینی وعرفانی موسیقی نواحی عدول نکند و کار کرد فرهنگی خود را انجام دهد.
موسیقی خراسان و بخش های شرقی و جنوبی آن از مستقل ترین و پربارترین موسیقی های نواحی در ایران است. این موسیقی اصالت خود را نشان داده و ثابت کرده است.
جوانان و نوجوانان نگذارند که این موسیقی از بین برود و به آن مشغول شوند، موسیقی های نواحی میراث گرانبهای سرزمین ماست، اساتید این هنر ارزنده کشورمان آن را به اهلش بسپارند.
شهر مشهد پایتخت فرهنگی ایران است، خراسان سرشار از مناجات خوانی ها ، منقبت خوانی ها و آداب و سنن مذهبی و دینی است اگر ازموسیقی های ریشه دار این خطه و دیگر نواحی ایران حمایت شود ثمره آن را خواهیم دید.
من از ابتدا برای موسیقی نواحی جیب مادی ندوخته ام، نه بنده بلکه همه اساتید راستین موسیقی نواحی اینگونه اند، ما می خواهیم با عشق و علاقه و اخلاص آنچه را که داریم در اختیار جوانان و اهلش بسپاریم و در این راه نیازمند حمایت دولت هستیم.

 منبع: ایرنا



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نظر سنجی

بنظرشماكدام يك ازشهرهاي كردنشين زيربيشترهدف تهاجم فرهنكي قراركرفته است؟

آرشیو مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان kurdnews و آدرس kordstan.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را د




آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 5108
:: کل نظرات : 147

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 45

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 208
:: باردید دیروز : 239
:: بازدید هفته : 65223
:: بازدید ماه : 116781
:: بازدید سال : 416440
:: بازدید کلی : 4316619