دغدغه های درسی دانش آموزان در تعطیلات نوروز
وبسایت خبری کوردنیوزر،خبرها و رویدادهای ایران و جهان و مناطق کردنشین را در معرض دید بازدید کنندگان وکاربران محترم قرارمیدهد.ولازم به ذکراست وبسایت کوردنیوزکاملامستقل و وابسته به هیچ یک از جناحهای سیاسی نمیباشد. باتشکر مدیر وبسایت :علیرضاحسینی سقز
دغدغه های درسی دانش آموزان در تعطیلات نوروز
20 / 6 / 1391 ساعت 15:47 | بازدید : 3945 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

ضمن تبریک فرا رسیدن سال نو و آرزوی سلامتی و خوشی و موفقیت برای تک تک شما عزیزان. می خواهیم به چند سوال مهم که این روزها در ذهن اغلب شماست. پاسخ دهیم:

برای تعطیلات نوروز چه کار کنیم؟ آیا درسهای عمومی را بخوانیم یا اختصاصی ها را؟ آیا به درسهای پایه بپردازیم یا پیش؟ چند ساعت در روز مطالعه داشته باشیم؟ چند روز استراحت کنیم؟ آیا به مسافرت برویم؟ و آیا ...

چطور در تعطيلات نوروز برنامه درسي تنظيم كنيم؟

عمومی 

اکثر دانش آموزان با شروع تعطیلات نوروزی از کتاب‌های درسی خود فاصله گرفته و نسبت به انجام تکالیف ومرور درس‌های خود بي‌ميل هستند و يا برنامه‌اي براي مطالعه نوروزي خود ندارند.

داشتن يك برنامه سنگین و غيرواقع بينانه نه تنها نتیجه مثبتی در بر نخواهد داشت، بلکه انگيزه مطالعه را از بين خواهد برد. براي همين برنامه پيشنهادي زير مي‌تواند كمكي براي دانش آموزان باشد:

1- برنامه مطالعاتي خود را از روز دوم تا دوازدهم تعطيلات نورز تنظيم كنيد.

2- دفترچه‌اي به منظور ثبت برنامه مطالعاتي خود دراين ايام تهيه كنيد و در آن جداولي را براي هرروز به منظور ثبت كليه فعاليت‌ها ومطالعات روزانه اختصاص دهيد.

3- برنامه خود را با حذف عواملي كه در روز قبل منجر به عدم مطالعه مفيد شما شده، به روز نماييد.

4- فردي را درصورت امكان به عنوان ناظر انتخاب كنيد تا بر فعاليت روزانه شما در اين ايام نظارت كند. اين عمل مي‌تواند مطالعه شما را هدفمند كند.

5- زمان‌هاي استراحت، به انجام امور دلخواه اختصاص داده شود. داشتن روحيه شاد بهترين عامل براي مطالعه است.

6-  مواقعي كه بي‌حوصله مي‌شود بهتراست دروسي كه احتياج به تمركز زياد دارند، يا دشوار هستند را مطالعه نكنيد زيرا يادگيري مطلوبي به دست نمي آيد. 

برنامه درسي دوره ابتداي و راهنمايي

1-  دانش آموزان دوران ابتدايي مي توانند،حداقل روزی 1 تا 2  ساعت و راهنمایی 3  تا 4 ساعت و در صورت شرکت در تیزهوشان روزی 4 ساعت مطالعه داشته باشند.

2-  دروس رياضي وعلوم يك روزدرميان در برنامه گنجانيده وثابت باشد  و هرروز به مطالعه يك درس مانند (فارسي ،ديني،...) براي ابتدايي و (زبان ،عربی ،جغرافیا و...) براي راهنمايي، اختصاص داده شود.

3-  طرح تعدادي مشخص سوال از هر درس در روز و پاسخگويي به آن در يادگيري و موثر مي‌باشد.

4- می‌توان مطالعات غیردرسی را هم در جدول مطالعات روزانه ثبت كرد.

برنامه پیشنهادی مطالعاتی عید نوروز ویژه دانش آموزان متوسطه و داوطلبان کنکور

الف: پیشنهاد می کنیم یک یا دو روز اول را زیاد بر خود سخت نگیرید ((استراحت کنید. دید وبازدیدهای ضروری. تفریح مناسب...))

ب:  یک برنامه کاری مدون داشته باشید. این برنامه باید دارای خصوصیات زیر باشد:

1- در برگیرنده همه دروس باشد.

اشتباه نکنید: نگفتم همه ی دروس را تمام کنید بلکه گفتم برای همه دروس ساعات مطالعه در نظر بگیرید و برنامه شما فقط شامل یک یا دو یا سه درس به خصوص نباشد.

2- ساعات مطالعه در نظر گرفته شده برای همه درس ها متناسب و منطقی باشد. یعنی برنامه شما قابلیت اجرا داشته باشد ((سنگ بزرگ علامت نزدن است.))

3- بر حسب قوی یا ضعیف بودن در درس های عمومی یا اختصاصی تنظیم شده باشد. یعنی مثلا اگر دروس اختصاصی شما قوی تر از دروس عمومی است به دروس عمومی وقت بیشتری اختصاص بدهید. اگر دروس عمومی و اختصاصی شما در یک سطح هستند. اصولا 2/3 از وقت مطالعه خود را به اختصاصی ها و 1/3 آن را به دروس عمومی اختصاص بدهید.

4- سعی کنید در یک روز فقط یک درس نخوانید بلکه برنامه درسی روزانه شما باید متنوع باشد یعنی مثلا یک اختصاصی + 1 یا 2 عمومی یا برعکس...

5- سعی کنید قسمت عمده ای از اوقات مطالعه خود را به قسمت ها و مباحثی که در آنها ضعف دارید اختصاص بدهید. و به عبارت دیگر مقداری از عقب ماندگی های درسی تان را جبران کنید نه اینکه دوباره کاری و وقت کشی کنید.

منظور از دوباره کاری:  چون انسان ها ذاتا راحت طلبند و برای اینکه پیش وجدان خود راحت و مبرا باشند موقع کار و مطالعه می روند سراغ قسمت هایی که راحت ترند و آنها را خوب بلد هستند شما این کار را نکنید بلکه از وقت خود بهترین استفاده را ببرید تا راندمان کاری شما بالا برود و این بهترین وسیله برای احساس  آرامش و اعتماد به نفس است.

6- برنامه شما باید در برگیرنده ی دوره و تکرار برخی از مباحث قبلی هم باشد. اشتباه نکنید. تکرار با دوباره کاری و وقت کشی فرق دارد. تکرار اگر به شکل درست و منظم و با فاصله زمانی درست انجام شود کارایی و درک شما را خیلی بالا می برد. به یاد داشته باشیم که:

تکرا ر معجزه می آفریند.

7- مواظب خواب خود باشید:

به نظر من یک دانش آموز کنکوری باید به طور متوسط حدود 6 یا 7 ساعت در روز بخوابد.حتما بعد از ظهرها یک ساعت الی یک ساعت و نیم با آرامش کامل و بدون استرس بخوابید (نه بیشتر).

8- (10-20) دقیقه نرمش و ورزش های ساده در هر روز شما را شاداب و سرحال نگه می دارد.

9- در حقیقت هدف از نوشتن این مقاله همین شماره ی 9 است زیرا می خواستم تاکید کنم که:

توقع نداشته باشید تعطیلات چند روزه نوروز همه ی عقب ماندگی های قبلی شما را جبران کند و تصور نکنید این چند روز همه ی دروس را باید خواند و تمام کرد و تست زد! بلکه این چند روز فرصت خوبی است که بتوانید مقداری منظم تر و منسجم تر درس بخوانید و مباحثی و قسمت هایی که در آنها ضعف دارید یا نرسیده بودید بخوانید در برنامه خود بگتجانید.

این را نیز بدانید که خوب استفاده کردن از تعطیلات نوروز در روحیه ی شما و برای ادامه کار شما در روزهای باقی مانده برای مسابقه بزرگ بسیار مهم است.

10- و خلاصه این که برنامه شما در این روزها  باید:

متناسب. متنوع و هماهنگ با وضعیت شما و قابل اجرا باشد نه زیاد ونه تک درسی ونه درهم و برهم 

در پایان خواهش می کنم که افکار منفی و خود کم بینی را از خود دور کنید و باور کنید اگر خودتان بخواهید و اراده کنید به هدف و مقصودتان خواهید رسید (یادتان نرود که کارت دانش جویی تان را تجسم کنید).

در هر بخشی از زندگی به عالی بودن فکر کنید و هرگز برای دستیابی به آن از هیچ تلاشی کوتاهی نکنید.

منبع: موسسه اندیشه فائق بااندکی تغییر

 

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نظر سنجی

بنظرشماكدام يك ازشهرهاي كردنشين زيربيشترهدف تهاجم فرهنكي قراركرفته است؟

آرشیو مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان kurdnews و آدرس kordstan.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را د




آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 5108
:: کل نظرات : 147

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 45

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 564
:: باردید دیروز : 239
:: بازدید هفته : 65579
:: بازدید ماه : 117137
:: بازدید سال : 416796
:: بازدید کلی : 4316975