وبسایت خبری کوردنیوزر،خبرها و رویدادهای ایران و جهان و مناطق کردنشین را در معرض دید بازدید کنندگان وکاربران محترم قرارمیدهد.ولازم به ذکراست وبسایت کوردنیوزکاملامستقل و وابسته به هیچ یک از جناحهای سیاسی نمیباشد. باتشکر مدیر وبسایت :علیرضاحسینی سقز
نقشه
30 / 7 / 1391 ساعت 5:48 | بازدید : 5315 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )


سقز يکي از شهرهاي استان کردستان است که در شمال غربي سنندج و در فاصله 198 کيلومتري آن واقع است و از شمال به بوکان و از غرب به بانه و از جنوب به منطقه تيلکو و از شرق به منطقه افشار منتهي ميشود .

شهرستان سقز بر روي دو تپه طويل که رودخانه سرپوشيده ولي خان از وسط آن مي گذرد ، بنا شده است پستي و بلنديهاي داخل شهر و مناظر و چشم انداز زيباي رودخانه سيمينه رود که از کنار اين شهر مي گذرد جلوه بديعي را به نمايش گذاشته است .


هر چند کاوشهاي علمي باستانشناسي در اين شهر انجام نگرفته است . اما در مورد تاريخ آن روايتهاي گوناگوني وجود دارد و نظريات مختلف ابراز شده است تا جائيکه تاريخ ساخت آنرا به هزاره هفتم قبل از ميلاد نسبت ميدهند . عده اي از مورخين باستناد به آثار باستاني زيويه معتقدند که اين شهر در نخستين اتحاد ماد با نام ايزيرتا ناميده شده و پايتخت مادها بوده است و توسط مادها استحکاماتي در آن ساخته شده است که زيويه و آرمائيت "قپلانتو" از آن جمله هستند . دسته اي ديگر از مورخين معتقدند که بعد از هجوم "سارکن دوم " پادشاه آشور به سرزمين ماد که منجر به گريز مادها به سوي همدان شده سکاها به سقز آمدند و آنرا به عنوان پايتخت خود برگزيدند . نام امروز اين شهر از قوم سکه - سکا - اسکيت - ساکز - سکز به يادگار مانده است .در زماني که حکومتهاي محلي در مناطق مختلف ايران حاکميت ميکردند در شهرستان سقز نيز حکومت اردلانها براي مدتي مديد ادامه داشت .


پارک مولوي کرد - لاله - کوثر - بازار سقز - طبيعت بکر و زيباي منطقه سرشيو - کوههاي چهل چشمه - نه که روز و سد شهيد کاظمي از جاهاي ديدني شهرستان سقز هستند . در اين شهرستان بيش از يکصد و پنجاه اثر تاريخي و باستاني وجود دارد که فقط دو اثر آن يعني قلعه باستاني زيويه و غار کرفتو مورد بررسي و مطالعه قرار گرفته و در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است .


الف) قلعه باستاني زيويه : اين قلعه بر روي تپه اي به ارتفاع 140 متر در فاصله 42 کيلومتري شهر سقز و در حاشيه روستايي به نام زيويه قرار دارد که در سال 1947 ميلادي به طور اتفاقي کشف گرديد .


ب) غار کرفتو : در 74 کيلومتري شرق شهرستان سقز و در منطقه اوباتو"هه وه تو" صخره اي از سنگهاي آهکي بر فراز تپه اي پديد آمده است که قلعه و غار کرفتو ناميده ميشود . براساس مطالعات زمين شناسي صخره قلعه و غار کرفتو در دوران سوم زمين شناسي شکل گرفته است .


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نظر سنجی

بنظرشماكدام يك ازشهرهاي كردنشين زيربيشترهدف تهاجم فرهنكي قراركرفته است؟

آرشیو مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان kurdnews و آدرس kordstan.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را د




آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 5108
:: کل نظرات : 147

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 45

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 3641
:: باردید دیروز : 239
:: بازدید هفته : 68656
:: بازدید ماه : 120214
:: بازدید سال : 419873
:: بازدید کلی : 4320052