زندگی نامه اسماعیل بیشکچی
وبسایت خبری کوردنیوزر،خبرها و رویدادهای ایران و جهان و مناطق کردنشین را در معرض دید بازدید کنندگان وکاربران محترم قرارمیدهد.ولازم به ذکراست وبسایت کوردنیوزکاملامستقل و وابسته به هیچ یک از جناحهای سیاسی نمیباشد. باتشکر مدیر وبسایت :علیرضاحسینی سقز
زندگی نامه اسماعیل بیشکچی
یک شنبه 14 / 11 / 1390 ساعت 5:56 | بازدید : 6847 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

 

«اسماعیل بیشکچی»

در سال 1939 در بخش «ایسکل» از شهرستان «چُروم» متولد شد . تحصیلات ابتدایی و سیکل اول دبیرستان را در همانجا بپایان رسانید و بعدا به مدرسه عالی چروم رفت و بعد از اتملم دبیرستان موفق به ورود به دانشگاه انکارا شد . در سال 1962 دوره لیسانس در رشته علوم سیاسی در دانشگاه انکارا را بپایان رسانید . سال 1961 نقطه عطف مهمی در زندگی بیشکچی بود که دوره پراتیک تحصیلات دانشگاهیش را در منطقه « ایلازیک  و اطرافش » گذراند ، و برای نخستین بار با کردها تماس مستقیم پیدا کرد از نزدیک مشاهده نمود که این مردم کرد زبان ترکی نمی دانند و او مجبور بود برای فهم مطالب از مترجم استفاده نماید این تجربه تاثیر عمیق بر وی گذاشت در بازگشت به دانشگاه انکارا با اعضا رشته علوم سیاسی و رشته های زبان  ، تاریخ و جغرافیا درباره کردها و مشاهداتش به بحث و گفتگو پرداخت . انها در جوابش می گفتند بحث درباره این موضوع خطرناک است کردها ترک هستند و زبان کردی هم لهجه ای از زبان ترکی می باشد و نصیحت و راهنماییش می کردند که موضوع دیگری را برای تحقیق انتخاب نماید اما این کتمان اشکار حقایق بیشکچی را در ادامه کارش جدی تر نمود

او کار جمع اوری و مطالعه آثار و کتابهایی را که درباره کرد نوشته شده بود و در کتابخانه ها پیدا می شد شروع نمود مخصوصا وقنی او با پروفسورهای نامدار به بحث درباره کردها میپرداخت و همگی انها به او میگفتند کردها ترک می باشند بی پایه ای استدلال انها و تناقضات بحثهایشان با واقعیت اشکار نمی توانست او را قانع نماید و در نتیجه کار تحقیقش را دراینباره پیگیرانه تر دنبال می کرد .

در سال 1964 – 1962 دوران خدمت سربازیش ر در « بتلیس » و «حکاری » که کورد نشنین هستند گذراند . در این دوران امکان یافت بیشتر با کرد ها و مسائلشان اشنا شود . و واقعیات ملموس و قابل مشاهده را تجزیه و تحلیل نماید و کار بررسی و تحقیقات علمی اش را درباره کوردها ادامه دهد .

در اوئل سال 1964 مدتی کوتاه به استخدام دولت در اداره مالیه درامد در دسامبر سال 1964 در دانشگاه «اتاترک » شهر ارز روم بعنوان استادیار جامعه شناسی شروع بکار تدریس مینماید و در همان حال مطالعه و تحقیقات جامعه شناسیش را نیز ادامه میدهد باید گفت برای او کار در دانشگاه اتاترک خیلی مهم بود زیرا فکر میکرد میتواند  کار تحقیقات علمیش را بدون هیچ مانعی به مثابه استادیار جامعه شناسی به نتیجه برساند بالاخره در سال 1967 دوره دکترایش را در رشته جامعه شناسی بپایان می رساند در همین سال بود که یک زیجیره اعتراضات و تظاهرات در مناطق مختلفی از کوردستان ترکیه به راه افتاد که بنام « تظاهرات شرق » معروف است اسماعیل در این اعتراضات شرکت کرد و برای نخستین بار این زنجیره تظاهرات را موضوع بررسی و تحقیق جامعه شناسانه خود نمود . محصول این بررسی اجتماعی اقتصادی انتشار جزوه ای بود بنام : «بررسی و تحلیل تظاهرات شرق » (ارزروم -1967)  در سال 1968 کتابی بنام سیستم در شرق انادول ( کوردستان ) و پایه های اجنماعی – اقتصادی و بنیادهای قومی را بچاپ رساند .باید روشن ساخت که قبلا این کتاب در نشریه «فوروم » از اول اکتبر تا اول نوامبر 1967 منتشر شده بود و بعدا نیز توسط علاقمندان موضوع باز تکثیر شد اسماعیل بیشکچی به خاطر چاپ این کتاب از دانشگاه اتاتورک در شهر ارز روم اخراج گردید . در سال 1969 بیشکچی نوشته ای بنام « سازمان اجتماعی عشایر و ایلات اسکان نیافته که زمستانها در دشتهای سیل ون و تابستانها در چراگاههای بلندیهای نمرود زندگی میکردند » اماده نمود که این نوشته بعدها از سوی انتشارات دوکان تحت عنوان « تغییرات در شرق و مشکلات بنیادی و ترکیب اجتماعی ایل الیکان » منتشر گردید بعدا هم بر مبنای همین تجزیه و تحلیل فرضیات و نظراتش را مطرح نمود . بیشکچی تصور مینمود میتواند آزادانه کار تحقیقش را در دانشگاه پیش برد اما بزود ی ناامید شد و از ادامه کار محروم گردید .ناظم و رؤسای دانشکده ها و دانشگاه با نگرانی و به گونه ای بسیار منفی با او برخورد می نمودند در سال 1968 بدنبال گزارش همکارانش بیشکچی محاکمه اداری گردید و از دانشگاه اتاترک اخراج گردید .

در ...

 



|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نظر سنجی

بنظرشماكدام يك ازشهرهاي كردنشين زيربيشترهدف تهاجم فرهنكي قراركرفته است؟

آرشیو مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان kurdnews و آدرس kordstan.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را د




آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 5108
:: کل نظرات : 147

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 45

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 6793
:: باردید دیروز : 12625
:: بازدید هفته : 71569
:: بازدید ماه : 123127
:: بازدید سال : 422786
:: بازدید کلی : 4322965