«ده فرمان» برای داشتن بوکانی بهتر
وبسایت خبری کوردنیوزر،خبرها و رویدادهای ایران و جهان و مناطق کردنشین را در معرض دید بازدید کنندگان وکاربران محترم قرارمیدهد.ولازم به ذکراست وبسایت کوردنیوزکاملامستقل و وابسته به هیچ یک از جناحهای سیاسی نمیباشد. باتشکر مدیر وبسایت :علیرضاحسینی سقز
«ده فرمان» برای داشتن بوکانی بهتر
18 / 11 / 1391 ساعت 5:13 | بازدید : 4115 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
جامه عروس را دوباره بر تن بوکان کنیم

اختصاصی «جێژوان» پـــاتــوق بــچـه‌هـای بـــوکــان: بوکان شهری کُردنشین است که علاوه بر داشتن القاب اقتصادی به عروس استان و عروس شهرهای کُردستان نیز معروف است و این لقب هم بر اساس نام زیبای بوکان که در زبان کُردی به معنی عروس می‌باشد و هم بر اساس زیبایی‌های بصری که این شهر از آن بی‌نصیب نیست، به آن اطلاق شده است.
گرچه در سایه کم‌ توجهی مسئولان ملی و استانی و کم کاری مسئولان شهری و عدم پیگیری‌های لازم و وارد آوردن فشار از سوی نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی برای پیشبرد طرح‌ها و برنامه‌های عمرانی، بوکان اکنون از این این نام برازنده‌اش فرسخ‌ها فاصله گرفته است، اما بی‌شک شهروندان نیز می‌توانند در نهادینه کردن این القاب به بوکان کمک کرده و با این کار خود ضمن برازنده کردن لقب عروس شهرهای کردستان، مسئولان را نیز وادار به تلاش بیشتر برای رساندن بوکان به جایگاه اصلی‌اش کنند.
در زیر «ده فرمان» طلایی برای رسیدن بوکان به این آرمانشهر ترسیم شده است که بی‌شک رعایت آن از سوی شهروندان و مسئولان، بوکان را به حق؛ به عروس شهرهای استان و کُردستان تبدیل می‌کند.



شهر ما خانه ما

1- از ریختن زباله در خیابان و معابر خودداری کنید. این یکی از اصل‌های ساده و مهم است که رعایت کردنش نام شهرمان را بر سر زبان‌ها می‌اندازد و عدم رعایتش این شهر را به زباله دانی بزرگ تبدیل می‌کند. اگر یادتان باشد در مطلب «ایرانگردی به شرط اصلاح امور!» که در اصل شرح یک سفر به همدان بود اولین چیزی که نظر نگارنده و البته سایر میهمانان و گردشگران را به خود جلب کرد، نظافت مثال زدنی شهر بود.
زمانی نداشتن سطل زباله را بهانه می‌کردیم و دم به ساعت مسئولان شهرداری را به خاطر نبود آن تخطئه می‌کردیم. اما اکنون که در هر گوشه خیابان یک سطل زباله شیک تعبیه کرده‌اند بیایید زباله‌هایمان را داخل آن بیندازیم. البته بالا غیرتاً شما مسئولیت دفع زباله را بگذارید برای همان رفتگران زحمت کش شهرداری و از آتش زدن زباله‌ها با سطلش جداً خودداری کنید، تا به خاطر ثواب کردن شما سطل‌های زباله کباب نشوند!
در ضمن یادتان باشد هر پسماندی که شما روی زمین می‌ریزید قامت یک نفر را خم می‌کند! این جمله زیبا را شهرداری بنِر کرده و در گوشه گوشه شهر نصب کرده تا ما یادمان باشد رفتگران بیشتر از هر کسی برای تبدیل بوکان به عروس شهرها تلاش می‌کنند. بیایید به فکر قامت خمیده‌اشان باشیم.

تبلیغ زمینی ممنوع!

2- از پخش پوسترهای تبلیغاتی به صورت دستی در خیابان و معابر جداً خودداری کنید. بر اساس این شیوه که ناکارآمدی ان بر همگان عیان شده است، افراد، پوسترها و بروشورهای تبلیغی خود را به عابران پیاده می‌دهند و عابران هم بدون توجه به موارد تبلیغی مندرج در آم آن را نثار کف خیابان و پیاده رو می‌کنند تا هم منظره‌ای کریه از شهر به معرض نمایش بگذارند و هم قامت همان رفتگر زحمت کش را خمیده کنند!
بهتر است برای تبلیغ کالا و خدمات خود از روش‌های به روزتر و کارآمدتر مانند تبلیغ در آگهی نامه‌های تمام رنگی که در تیراژ بالا چاپ و منتشر می‌شوند یا استفاده از تبلیغ به وسیله  تلویزیون شهری که در معرض دید همشهریان است یا تبلیغ در سایت‌ها و وبلاگ‌ها استفاده کنید که هم کم هزینه‌تر است و هم بیشتر به چشم می‌آید.
 در همین زمینه شما می‌توانید کد فلش تبلیغی کالا و خدمات خود را برای ما ارسال کنید تا ما برای کمک به پیشرفت این روند و نهادینه کردن تبلیغات اینترنتی آن را در یک بازه زمانی مشخص به صورت رایگان در همین وبلاگ منتشر کنیم.

به روز باشید

3- از چسپاندن آگهی‌های خود به دیوارهای ادارات، سازمان‌ها، منازل شخصی، تیرهای چراغ برق، پایه پل‌های عابر پیاده و دور میادین جداً پرهیز کنید. بهتر است آن را در مکان‌های تعبیه شده و تابلوهای نصب شده تبلیغاتی در سطح شهر بچسپانید که الی ماشاءالله حتی در کوچه‌ها و جلو درب مساجد هم نصب شده‌اند. در ضمن نصب یک آگهی تبلیغی همان کاری را برای شما انجام می‌دهد که شما با نصب ممتد آگهی‌های مشابه در فاصله شهرداری تا فرمانداری نصب می‌کنید!
شما تبیلغ می‌کنید اما دیوار مردم را که نخردیده‌اید که سر تا سر آن را با یک آگهی که کل یوم عمرش به چند ساعت نمی‌رسد گلگون می‌کنید. یادتان باشد هر چه بیشتر آگهی بچسپانید رقیبتان زودتر و با قدرت بیشتر روی آن را با آگهی خودش می‌پوشاند. گفتم که بهتر است به فکر روش‌های کارآمدتری از تبلیع کالا و خدمات خود باشید.

دو واحد بوکان شناسی

4- از تمام توان خود برای شناساندن بوکان به دیگران بهره بگیرید. از آنجا که بوکان یک شهر کُردنشین است که در استانی قرار گرفته که در عنوانش از واژه «آذر» بهره گرفته شده است، عامه مردم این استان را استانی کاملاً آذری می‌پندارند و به همین دلیل بیشتر شهرهای کُردنشین جنوب این استان (از جمله بوکان) که به دلایل گونگون در سطح ملی مهجور و ناشناخته مانده‌اند را نیز از شهرهای آذری زبان این استان می‌پندارند.
گرچه خوشبختانه و در سایه روند رو به جلوی توسعه در شهرستان بوکان، وجود استعدادهای درخشان ورزشی، علمی، صنعتی و تلاش‌های بلاگرهای فعال در عرصه دیجیتال، بوکان دیگر نامی ناشناخته در سطح کشور نیست، اما هنوز احتیاج به شناساندن بیبشتر توانایی‌های این کلانشهر کُردی احساس می‌شود.
همچنین بها دادن به گذشتگانی پر افتخاری که بوکان امروز حاصل رشادت‌های آنان در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و ادبی است و شناساندن آنها به دیگران در کنار برگزاری مراسم‌های سالانه برای قدردانی از فعالان حاضر در این عرصه و گرامی داشت یاد رفتگان می‌تواند یکی دیگر از عواملی باشد که بوکان را بیشتر به دیگران بشناساند.

سلام دکتر

5- از نماینده محترم مردم شریف بوکان در مجلس انتظار می‌رود از آنجا که اکنون در سایه همت مردم بار دیگر به کُرسی سبز مجلس تکیه کرده است، بیشتر و پیگیرتر امورات مربوط به حوزه انتخابیه‌اش را زیر نظر بگیرد و برای اجرای طرح‌هایی که رنگ تاریخی به خود گرفته‌اند بیشتر تلاش کند تا هم مردم از ایشان خاطره خوبی به یاد داشته باشند و هم در مجلس بیشتر به مناطق محروم و فراموش شده‌ای چون بوکان توجه شود که در مقایسه با بسیاری از شهرهای ایران که هم از حیث جمعیت و هم از حیث وسعت از بوکان پایین‌تر می‌باشند از نظر برخورداری امکانات در سطح نارلتری قرار دارد.
استفاده از عباراتی چون «انبار غله»  و بزرگنمایی آن نشان از شکوفایی کشاورزی در این شهر دارد. اما تلاش برای شناساندن بوکان به عنوان عروس شهرهای کُردستان و منطقه موجب گسترش صنعت توریسم در شهری می‌شود که گرچه ار حیث داشتن ابنیه تاریخی و مکان‌های زیبا کم و کاستی ندارد اما امکانات لازم را برای ساماندهی میهمانان ندارد و این تلاش برای جذب اعتبارات و حتی سرمایه گذاران بخش خصوصی همت دکتر محمد قسیم عثمانی را به عنوان نماینده مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی می‌طلبد.

کمی هم شهر داری کنید!

6- شهرداری از مهمترین‌ نهادهایی که اقدامات و عملکردهایش تأثیر زیادی در زیباسازی و ظاهر شهر دارد. هر چند اقدامات اخیر شهرداری در توجه به فضای سبز جای امیدواری دارد اما در مقایسه با رشد فضای سبز و رسیدگی به وضعیت عمرانی شهرهای اطراف در حد صفر است و می‌طلبد شهرداری هر چه زودتر برای رهایی از این وضعیت به فکر چاره جویی باشد.
رسیدگی به مجموعه تفریحی، توریستی «کێوه ره‌ش» که عاری از امکانات رفاهی و تفریحی است، توجه بیشتر به بوستان‌ها که شاهکار مشترک همه آنها وجود چند درخت و تکه‌ای چمن و چند گل است و ایجاد و احداثق پارک‌های جدید در اقصی نقاط شهر می‌تواند تنها گوشه‌ای از خدماتی باشد که شهرداری در حیطه گسترش فضای سبز به آن همت بگمارد.
در ضمن به کس یا کسانی که پارک جدیدالاحداثی را چند سال اخیر به این وبلاگ معرفی کنند، جایزه ویژه‌ای داده می‌شود.


بی‌شک وجود بوستان‌های زیبا، با امکانات رفاهی و تفریحی مناسب و بهره گیری از شهر بازی‌های استاندارد می‌تواند بوکان را دوباره به عروس شهرهای منطقه تبدیل کند.

تا کِسی  تاکسی نراند...

7- از شهرداری و فرمانداری بوکان انتظار می‌رود به وضعیت اسفبار حمل و نقل در بوکان توجه بیشتری کنند. ناوگان حمل و نقل عمومی بوکان از میزان قابل توجهی خودروهای فرسوده بهره می‌گیرد و کمیت آن در مقایسه با جمعیت و شرایط جغرافیایی بوکان که دارای گسترش طولی است به شدت به چشم می‌آید. به دلیل این که تعداد خودروهای موجود به خصوص در ناوگان تاکسی رانی کم است وجود تاکسی‌های تقلبی که بدون هیچ نظارتی از سوی ارگان‌های ذیربط به کار حمل و نقل مسافر همت گذاشته‌اند علاوه بر ناراضی کردن رانندگان تاکسی، مردم را نیز وادار به واکنش کرده است.قابل ذکر است که بیبشتر این تاکسی‌ها مسافران را با قیمت‌های دلخواه خود جابجا می‌کنند.
توجه بیشتر به شرایط رانندگان تاکسی‌ها و رسیدگی به مشکلات آنان علاوه بر روان‌سازی حمل و نقل مسافر در شهر موجب رضایت بیشتر مردم از مسئولین و سوق دادن بوکان به سوی یک شهر با انظباط حمل و نقل می‌شود که یکی از ارکان مورد نظر ما برای بازگشت به دوران طلایی عروس شهرهای کُردستان است.
استفاده از تاکسی و اتوبوس‌های بیشتر و با کیفیت بهتر موجب استفاده بیشتر مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی و استفاده کمتر از وسایل نقلیه شخصی شده و در نهایت موجبات روان سازی ترافیک در سطح شهر می‌شود.

اینجا هم شهر است!

8- رسیدگی به مناطق محروم و حاشیه شهر که اغلب در مسیر رفت و آمد مسافران و گردشگران است، می‌تواند کمک شایان توجهی به رسیدن دوباره بوکان به دوران طلایی‌اش بکند. اجرای طرح‌های عمرانی، رسیدگی به وضعیت خیابان‌‌ها و بلوارهایی موجود در حاشیه شهر، ساخت بوستان‌های منطقه‌ای، ایجاد سالن‌های ورزشی و ... علاوه بر ساماندهی این مناطق و بهبود منظره شهر هم می‌تواند موجب توسعه موزون شهر شود و هم موجبات خرسندی اهالی این مناطق فراهم کند که از همه چیز مهمتر است.

هر کس با ورزشکار در افتاد ور افتاد!

9- ایجاد اماکن ورزشی و تجهیز و تکمیل طرح‌های ورزشی نیمه تمام در کنار توجه بیشتر به امکانات اسکان ورزشکاران و میهمانان می‌تواند بوکان را به قطب ورزش استان و منطقه تبدیل کند. هر چند هم اکنون نیز سهم ورزشکاران بوکانی در میادین استانی و ملی بیش از ظرفیت محدود اماکن ورزشی این شهر است، اما بی‌شک توسعه و ساخت و البته تکمیل طرح‌های ورزشی نیمه تمام مانند ورزشگاه کارگران امیرآباد، ورزشگاه 5000 نفری و ... می‌تواند عروس شهرهای استان را به گل سرسبد ورزش استان و منطقعه تبدیل کند.
همچنین ساخت بزرگترین خوابگاه ورزشکاران جنوب استان که در حال اجرا می‌باشد می‌تواند بوکان را به یک کمپ ورزشی بزرگ و مجهز برای برگزاری مسابقات استانی و کشوری تبدیل کند که به سرانجام رسیدن همه این موارد همت مسئولانه مسئولان شهری و حمایت نماینده محترم را می‌طلبد.
امید است در سایه تلاش این مسئولان و جلب توجه مقامات استانی و کشوری بوکان در ورزش نیز به جایگاهی متعال در سطح استان و کشور برسد.

اتحاد برای پیشرفت

10- همراهی مردم با مسئولان و ایجاد یک پل ارتباطی دو سویه میان آنها می‌تواند بوکان را خیلی زودتر به عروسی شکیل و فاخر در میان شهرهای منطقه تبدیل کند. همت مسئولانه مدیدران شهری در کنار احساس مسئولیت شهروندان در قبال شهری که می‌خواهد دوباره عروس شهرهای استان و منطقه شود، موجبات اوجگیری دوباره بوکان در همه زمینه‌ها و دست یابی مجدد به این عنوان فاخر شود.
امید است هم شهروندان و هم مسئولان برای رسیدن بوکان به آنچه در خور نام بلند آوازه‌اش است، تلاش کنند و روزی برسد که به واقع بوکان عروس شهرهای استان و کُردستان شود. به امید آن روز ...

نظر شما چیست؟ چه فاکتورهایی برای تبدیل بوکان به عروس شهرها از قلم افتاده است؟ شما بنویسید.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نظر سنجی

بنظرشماكدام يك ازشهرهاي كردنشين زيربيشترهدف تهاجم فرهنكي قراركرفته است؟

آرشیو مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان kurdnews و آدرس kordstan.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را د




آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 5108
:: کل نظرات : 147

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 45

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 6483
:: باردید دیروز : 239
:: بازدید هفته : 71498
:: بازدید ماه : 123056
:: بازدید سال : 422715
:: بازدید کلی : 4322894