پارک ملت و زیبایی های مخروبه اش
وبسایت خبری کوردنیوزر،خبرها و رویدادهای ایران و جهان و مناطق کردنشین را در معرض دید بازدید کنندگان وکاربران محترم قرارمیدهد.ولازم به ذکراست وبسایت کوردنیوزکاملامستقل و وابسته به هیچ یک از جناحهای سیاسی نمیباشد. باتشکر مدیر وبسایت :علیرضاحسینی سقز
پارک ملت و زیبایی های مخروبه اش
5 / 1 / 1392 ساعت 1:21 | بازدید : 3874 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
 

همواره برای میهمانان و مسافرینی که از شهری می گذرند نمادهایی از آن شهر در ذهن شان برای سال ها نقش می بندد.برای مثال مسافرینی که به سنندج سفر می کنند ، مجسمه ی آزادی را به عنوان نمادی از  فرهنگ مردم شهر سنندج برای سالها به خاطر می سپارند. پارک ملت نیز نمادی از شهر دیواندره برای مسافرین و میهمانان است . استراحت گاهی دل نشین و زیبا با درختان تنومند چتری و  گلابی و سرو های سر به فلک کشیده که لحظات خوشی را برای مردم شهر و مسافرین و میهمانان فراهم ساخته است .پارک ملت بزرگترین و اصلی ترین پارک شهر است. قدمت این پارک به سال 1335 برمی گردد، گفته می شود ،این پارک در ابتدا به دو بخش کاربری تفریحی و جنگل تقسیم شده که بخش جنگل آن در اختیار اداره ی جنگل بانی شهر بوده است ، سال 1358 با توجه به وسعت پیدا کردن شهر و نیاز بیشتر مردم به فضای سبز ، اداره ی جنگل بانی، بخش شمالی پارک را که در حوضه ی استحفاضی  خود قرار داشت را جهت توسعه ی پارک به شهرداری تحویل داد.

پارک ها بر حسب شکل ، خصوصیات منطقه ای ، کلیمائی ، چگونگی عادات و سنن و نحوه استفاده به چند دسته تقسیم می شوند :

1- پارکهای جنگلی.

2- پارکهای ملی.

3- پارکهای عمومی.

اصولاً طبیعت پارک های عمومی به گونه ایست که تمام طبقات مردم می توانند از آن استفاده کنند. به عبارت دیگر این پارک ها به منظور گردشگاه و محل استراحت عموم مردم می باشد بر همین اساس پارک ملت دیواندره را باتوجه به خصوصیات و ویژگی هایش جزو پارکهای عمومی محسوب می شود.

 علاوه بر نکات فوق یکی دیگر از خصوصیات مهم و مفید پارک های عمومی تاثیری است که در آب و هوای شهرها می گذارد و خود به حفظ بهداشت محیط وسالمتی افراد کمک می نماید. در پارک های عمومی باید سعی شود که تمام وسایل سرگرمی و رفاهی تقریباً برای همه گونه سلیقه، فکر و سن وجود داشته باشد .

تاسیساتی که در پارک های عمومی ضروری است  را می توان : تشکیلات اداری ، تشکیلات ساختمانی پارک ها (خیابان های مخصوص عابرین پیاده ، درب های ورودی و خروجی ، پارکینگ ، موزه ، گلخانه ها و گرمخانه ها ، آکواریوم ) ، تشکیلات تزئیناتی(آب نما ، برکه ، دریاچه های مصنوعی ، جنگل کاری ) ، گل کاری و چمن کاری نام برد.

با یک مقایسه بسیار ساده در می یابیم که پارک ملت شهر ما سوای نعمت های خدادی ، از کمترین امکانات رفاهی برخوردار است. وسایل بازی را سالها پیش شهردار وقت گل پرور خریداری کرده ، وسایلی که بعضا خود باعث آلودگی پارک شده است (هواپیما).

چند سال قبل با هرس نامناسب درختان شاهد خشک شدن درختان زیبای ورودی پارک بودیم.هرچند اکنون این پارک شش خدمه دارد اما همچنان شاهد خشک شدن درختان و چمن های آن هستیم.

عدم نظافت و مخروبه بودن بخشهایی از پارک بشدت بر ظاهر این پارک قدیمی و زیبا تاثیر گذاشته است.سال گذشته اداره ی گردشگری برای احداث سرویس بهداشتی در قسمت شرقی پارکینگ خاک برداری کرد که همچنان اقدامی برای احداث سرویس صورت نگرفته است.

گل خانه پارک به خرابه ای تبدیل شده است. در جنب این گل خانه درختان قطع و زمین به صورت بسیار نامناسبی تخریب شده ، گویا جهت کندن چاه آب بوده و در نهایت به ناکامی در رسیدن به آب و خشک شدن سایر چشمه های آب منجر گردید.

البته چند ماه اخیر شهرداری با نور پردازی نقاط تاریکی از پارک که پیشتر به دلیل تاریکی در شب غیر استفاده بود گامی  موئثر برداشته است ، اما این یادگار نیاز به توجه بیشتری دارد.

امید است با آبیاری و هرس به موقع درختان ، رسیدگی به چمن ها ، نسب امکانات جدید بازی ، استفاده از مجسمه های زیبا و تازه ، راه اندازی پیست اسکیت ، راه اندازی وسایل ورزش های همگانی ، برنامه ریزی صحیح  فعالیت های عمرانی پارک و  همچنین نظافت منظم و یکپارچه از این موهبت الهی و یادگار طبیعی برای فرزندانمان مراقبت نماییم.

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نظر سنجی

بنظرشماكدام يك ازشهرهاي كردنشين زيربيشترهدف تهاجم فرهنكي قراركرفته است؟

آرشیو مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان kurdnews و آدرس kordstan.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را د




آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 5108
:: کل نظرات : 149

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 45

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز :
:: باردید دیروز :
:: بازدید هفته :
:: بازدید ماه :
:: بازدید سال :
:: بازدید کلی :