وبسایت خبری کوردنیوزر،خبرها و رویدادهای ایران و جهان و مناطق کردنشین را در معرض دید بازدید کنندگان وکاربران محترم قرارمیدهد.ولازم به ذکراست وبسایت کوردنیوزکاملامستقل و وابسته به هیچ یک از جناحهای سیاسی نمیباشد. باتشکر مدیر وبسایت :علیرضاحسینی سقز
19 / 1 / 1392 ساعت 6:30 | بازدید : 4673 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

كردستان و انقلاب(3)

 

تلگرام جلال طالباني به امام خميني

جلال طالباني طي تلگرافي به امام خميني، آمادگي كردهاي عراق را براي همرزمي و همكاري تا حصول پيروزي نهايي انقلاب ايران اعلام داشت. جلال طالباني كه  تلگرام خود را با عنوان دبير كل اتحاديه ميهني كردستان عراق به زبان فارسي از بوكان مخابره كرده است ضمن تبريك به بمناسبت پيروزي انقلاب يادآور شده است كه پيروزي انقلاب ظفرمند ايران،پيروزي بزرگي براي خاورميانه بطور اعم و انقلاب فلسطين و مبارزه برحق كردهاي عراق بطور اخص است.( اطلاعات30/11/1357)

آزاد شد.

سنندج- سرهنگ جمشيدي كه به وسيله گروهي از چريكهاي فدايي خلق در سنندج دستگير شده بود آزاد شد. سرهنگ جمشيدي به عنوان كانديداي ستاد عملياتي معرفي شده بود و فعلاً سمتي در شهرباني ندارد.( اطلاعات 1/12/1357)

كردها خودمختاري مي‏خواهند.

مهاباد- ساعت 15ديروز فروهر وزير كار و امور اجتماعي به اتفاق آقايان دكتر اردلان، دكتر كامياب،دكتر مكري و ابراهيم يونسي وارد مهاباد شدند و مورد استقبال هزاران تن از مردم اين شهر قرار گرفتند. فروهر در مهاباد طي سخناني گفت: «من صداي شما را كه مي‏گوييد تجزيه طلب نيستيد مي‏شنوم و به شما درود مي فرستم. انقلاب ما يك انقلاب انساني و اسلامي است و ما بايد دوش به دوش هم و به ياري سربازان ارتش ملي، ايراني آباد و آزاد بسازيم

جمع كثيري از مردم مهاباد در مراسم استقبال از فروهر فرياد مي زدند:زنده باد خميني،زنده باد آزادي، ماتجزيه طلب نيستيم اما آزاديخواه هستيم و در چارچوب كشور ايران خودمختاري مي‏خواهيم. دموكراسي براي ايران، خودمختاري براي كردها

پس از سخنراني داريوش فروهر، دكتر مكري در مورد حكومت خفقان سلسله پهلوي صحبت كرد. اعضاي هيأت اعزامي به مهاباد پس از مقالات  با حضرت آيت الله «شيخ عزالدين حسيني» امام جمعه مهاباد و رئيس شوراي انقلاب مهاباد، براي استراحت به منزل آقاي «حاج رحيم خرازي» يكي از معتمدين شهر رفتند.در اينجا مذاكراتي بين هيأت اعزامي، امام جمعه مهاباد و جمعي از روحانيون شهر، اعضاي شوراي انقلاب و تيمسار فرمانده تيپ مهاباد جهت تبادل نظر و افكار و انعكاس خواست مردم كرد براي خودمختاري درچارچوب نقشه ايران بعمل آمد. گفته مي‏شوذ هيأت مذكور، حامل نامه بسيار مهمي از سوي بازرگان نسخت وزير دولت انقلابي براي امام جمعه مهاباد مي‏باشد اما هنوز متن نامه مشخص نشده است. هيأت اعزامي قبلاً از پيرانشهر و نقده ديدار كرده بودند.( اطلاعات 1/12/1357)

پشتيباني شيخ الاسلام كردستان از دولت بازرگان

شيخ الاسلام كردستان طي تلگرافي به مهدي بازرگان نخست وزير پشيتباني خود را از زعيم عاليقدر « امام خميني» و انقلاب اسلامي ايران اعلام داشت. شيخ الاسلام كردستان ضمن تهنيت و تبريك يادآور شد كليه هموطنان شافعي مذهب كه عملاً در نهضت مقدس سهيم بوده‏اند و با ساير هموطنان از نثار جان خود دريغ نورزيده‏اند، پاسدار انقلاب اسلامي ايران خواهند بود.( اطلاعات 1/12/1357)

جمعيت دفاع از آزاد ي و انقلاب:

توطئه گران تجزيه طلب بايد از ايران اخراج شوند.

سنندج- ديروز جعيت جديد التاسيس دفاع از آزادي و انقلاب كه گروه قابل مكلاحظه‏اي كارگر و كشاورز در بين آنها به چشم ميخورد در سالن ورزشي تختي اجتماع كردند و با صدور قطعنامه‏اي خواستاي دمومكراتسيك خود را اعلام داشتند در سخنرانيهايي كه به وسيله چند نفر ايراد شد ضمن تشريح هدفهاي جمعيت از اقداماتي كه وسيله سازمان سيا و سازمان امنيتي «ميت» تركيه و بقاياي ساواكبمنظور پراكندن تخم تجزيه طلبي و ايجاد آشوب در كردستان بعمل مي‏آيد ابراز نگراني شد.جمعيت از دولت بازرگان خواستكه اكراد وابسته به ملا مصطفي بارزاني كه عامل اجراي اين توطئه هستند و تحت عنوان «قياده موقت» به كمك عشاير مرتجع فعاليت شديدي را آغاز كرده‏اند از ايران اخراج شوند. بر اين نكته تاكيد شد كه جدائي كردستان از ايران جز تأمين خواستهاي فئودالها و عشاير هيچ منافعي براي طبقات زحمتكش در بر ندارد و اين نميتواند مورد تاييد اقشار مبارز و انقلابي باشد. در قطعنامه جمعيت آمده است: همه مردم بايد در اداره مملكت شركت كنندو با راي آنها عناصر خدمتگذار به مقامات گمارده شوند.تا دست مزدوران و فرصت طلبان مرتجع قطع گرددبا تشكيل شوراهاي ده،شهراتحاديه‏هاو كانونها بايد قدرت مردم را در واحدها تثبيت نمود.اتحاديه‏هاي دهقاني به منظور راه حل اساسي رونق كشاورزي و اجراي صحيح اصلاحات ارضي تشكيل گردد.تماممالكيني كه اكنون مسلح شده‏اند و دهقانان را مورد تعدي قرار ميدهند خلع سلاح و و مجازات شوند. برابري كامل خلقهاي ايران در زمينه حقوق ملي و رفع كامل ستم ملي از خلق كرد بايد به مرحله اجرا درآيد.(كيهان1/12/1357)

طالباني در كردستان باعث ناراحتي شده است.

… از آقاي امير انتظام در باره شايعات اخير در مورد اعلام استقلال كردستان و ناامني مناطق سؤال شد. وي پاسخ داد: « ديشب بما خبر رسيد كه طالباني‏ها باعث ناراحتي شده‏اند و امروز يك گروه براي رسيدگي به كردستان رفته‏اند كه نتيجه عزيمت اين گروه اعلام خواهد شد» وي افزود: «ولي كلاً اين مسئله از حد شايعه تجاوز نمي‏كند. همچنانكه ما پيش از اين كه انقلاب به مرحله كنوني برسد، شايعاتي در همين زمينه درباره بلوجستان شنيده بوديم. بهرحال ما اعلام استقلال كردستان را بهيچ وجه تأييد نمي‏كنيم و سياست دولت اين است كه بهيچوجه اجازه ندهد هيچ قسمت از خاك ايران از آن جدا شود و با كمال قدرت از چنين اتفاقي جلوگيري مي كنيم.( اطلاعات1/12/1357)

خودمختاري نه تجزيه طلبي

ماجراي كردستان همچنان به عنوان يكي از مهمترين مسائلي كه دولت موقت با آن روبروست مورد بحث محافل خبري دنياست. ديروز گزارشگراني كه به كردستان اعزام شده‏اند گزارش زير را به تهران مخابره كردند: گروهي از قبايل كرد در حالي كه فرياد مي زدند: «زنده باد خميني، اعلام داشتند خواهان جدايي از ايران نيستند بلكه تنها خواستار خودمختاري در داخل مرزهاي ايران هستند. در هر حال، اين اعلام زماني صورت مي‏گيرد كه در استان غربي كوهستاني آن سوي مرز عراق ناآرامي ادامه دارد.گزارش‏هاي واصله از كردستان ،گوياي اين است كه عليرغم پيشرفتهاي انقلابيون هنوز مقاومت در مقابل انقلاب در اينجا و آنجا وجود دارد. در مهاباد يك پاسگاه نظامي در نزديكي مرز آذربايجان غربي به تصرف انقلابيون درآمده است ولي هنوز معلوم نيست چند پادگان نظامي در درست نيروهاي ضد انقلاب است و تظاهرات كردستان در مقابل داريوش فروهر وزير كار و امور اجتماعي صورت گرفت كه از سوي مهندس بازرگان نخست وزير براي بررسي اوضاع و ناآرامي در كردستان به آنجا فرستاده شده است.فروهر و گروه همراه او با آيت الله «شيخ عزالدين حسيني» ملاقات كرد تا در مورد مسأله خودمختاري با وي به بحث بپردازد. از قرار معلوم گويا فروهر از سوي بازرگان حامل نامه‏اي نيز براي وي بوده است. فروهر پيش از حركت بسوي كردستان در تقاضايي كه هدفش مستقيماً كردها بود از همه ايرانيان خواست تا از برادران خود در ارتش حمايت نمايند. اين تقاضاي فروهر در نتيجه موجي از حمله به پاسگاههاي ژاندارمري، پليس و تأسيسات دولتي توسط افراد قبائل بود. در نزاعي كه بين قبائل رخ داد هفته گذشته در نزديكي رضائيه، 14نفر كشته و 5 نفر زخمي شدند. در سنندج نيز رئيس پليس توسط جوانان مسلح ربوده شد. در همين اثنا اعضا جامعه دفاع از آزادي و انقلاب كه در سنندج تشكيل شده است هشدار داد كه سازمان امنيت تركيه با همكاري سازمان جاسوسي آمريكا در حال توطئه براي بوجودآوردن اغتشاش در كردستان هستند. كميته در بيانيه‏اي كه منتشر كرده است اعلام نمود حوادثي كه فعلاً در كردستان رخ مي‏دهد، معلول يك توطئه بزرگ بين المللي است كه ريشه‏هاي گسترده‏اي دارد و اگر در كردستان به نتيجه برسد در چهار گوشه ايران زمزمه تجزيه طلبي را بلند خواهد كرد. در همين اعلاميه ملامصطفي بارزاني بعنوان عامل اجراي توطئه تجزيه كردستان معرفي شده است كه تصميم دارد با كمك هفتاد هزار جنگجوي «ايل جاف» برزاني و ساير قبايل شمال عراق، كردستان ايران را تجزيه كند.

راديو كردستان آزاد، ديشب چند بيانيه از سوي حزب دموكرات كردستان پخش كرد و در آن، يكي دو بار به هدف خود كه به استقلال رساندن كردستان است اشاره نمود. اين راديو كه صدايش در سنندج شنيده مي‏شود سه ساعت برنامه پخش كرد. در همين حال هيأت اعزامي دولت به كردستان در مهاباد مستقر شد و اردلان بعنوان نماينده تا م الاختيار تماسهايي با چهره‏هاي مهم كردستان برقرار كرد.

خواستهاي 8 ماده‏اي

ظهر ديروز هيأت اعزامي دولت با نمايندگان مناطق كردنشين به گفتگو نشست.ظهر امروز حضرت «آيت الله يزدي» با پيام امام خميني به مهاباد آمد و به هيأت پيوست.پيام حضرت آيت الله العظمي خميني در ميان چند هزار نفر خوانده شد. آيت الله شيخ عزالدين حسيني امام جمعه مهاباد نير سخناني ايراد كرد كه همراه خواستهاي 8ماده‏اي مردم اين خطه در چاپ‏هاي دوم و سوم ديروز منعكس شد و از آنجا كه ممكن است عده‏اي از اين چاپها محروم مانده باشند مجدداً درج مي‏شود:

1-خلق كرد همراه و همگام با ساير خلقهاي  ايران، انقلاب اسلامي را تأييد مي نمايد و تصميم دارد با تحكيم پيوند مبارزاتي با ساير خلقهاي ايران خواهان رفع ستم ملي و تأمين حق تعيين سرنوشت خود بصورت  فدراتيو در چارچوب كشور ايران مي‏باشد و هرگونه اتهام تجزيه طلبي را رد مي‏كند و از دولت  وقت آقاي مهندس بازرگان مي‏خواهد كه موضع خود را در مقابل اين خواسته‏ها اعلام دارد.

3-ما برآنيم كه زحمتكشان ايران سهم اساسي در انقلاب ايران ادا كرده و بهمين جهات حق مسلم زحمتكشان و كارگران و دهقانان است كه در دولت انقلابي شركت داشته باشند.

4-كردستان ايران ضمن دارا بودن منافع دست نخورده فراوان، يكي از عقب مانده ترين مناطق ايران است بنابراين براي رفع ستم اقتصادي يكي از خواستهاي اساسي است.

5-همه پادگانها در كردستان بايد تحت نظر شوراي انقلابي اداره شود بدين منظور كميته مشترك نظامي از افسران ميهن پرست و نمايندگان شوراهاي انقلابي تشكيل گردد.

6-افسران جنايتكار كه دستور تير اندازي داده و موجب شهادت فرزندان خلق شده اند بايد  تحويل دادگاه انقلابي خلق گردند و بمنظور تبديل ارتشي ارتجاعي به ارتش خلقي بايد ارتش از عناصرضد انقلابي تصفيه گردد.

7-همه نمايندگان حاضر كه  نمايندگان شهرستانهاي كردنشين هستند اعلام مي‏دارند كه حضرت آيت الله سيد عزالدين حسيني صلاحيت دارند در رأس هر هيأتي قرار بگيرند كه از طرف خلق كرد با دولت مركزي مذاكره نمايد و دستگاه رهبري انقلاب و دولت موقت را از مذاكره و تماس با عناصر ارتجاعي كرد برحذر دارند.

8-از آنجا كه ملا مصطفي بارزاني و گروه قياده موقت ، «عمال سازمان سيا آمريكا و ساواك ايران و ميت تركيه» بوده‏اند و مي‏باشند و مورد نفرت تمام خلق كرد هستند، لذا از دولت انقلابي مي‏خواهيم هر نوع ارتباط و تماس بارزاني با اين دارو دسته قطع گردد و رهبران خائن انها از ايران اخراج شوند بدون آنكه اين سياست به وضعيت خانواده‏هاي پناهنده بي بضاعت لطمه‏اي وارد آورد.

( اطلاعات2/12/1357)

راهپيمايي در سنندج

سنندج- بيش از 4هزار نفر از اعضاي جمعيت دفاع از آزادي و انقلاب سنندج پس از اجتماع در خانه معلم در خيابانهاي اين شهر راهپميايي كردند. راهپيمايان شعارهايي بشرح زير دادند: «شوراي انقلابي نظامي فقط با انتخاب آزاد سربازان، درجه داران و افسران تشكيل گردد».« ما از تشكيل شوراي انقلاب نظامي پشتيباني مي‏كنيم»« درود بر همبستگي شهر و ده».« زمين براي كشاورز است».نظير اين مراسم از سوي گروههاي مختلف در پاره‏اي از شهرها انجام شده است.

( اطلاعات2/12/1357)

ايل جاف در خدمت انقلاب ايران است.

سردبير روزنامه اطلاعات: محترماً ديشب آن روزنامه گرامي در صفحه اول، خبري تحت عنوان خودمختاري نه تجزيه طلبي ايران چاپ كرده بود و ضمن آن تصور شده بود ايل جاف به كمك مصطفي بارزاني مي‏خواهند كردستان ايران را تجزيه كنند و ما صريحاً اعلام مي‏كنيم ضمن تكذيب ادعاي بالا، ياد آوري مي‏كنيم كه ايلات جاف نير مانند ساير مردم ايران، رهبري امام خميني را با خوشوقتي كامل پذيرفته و در خدمت اين انقلاب بوده و اين مطالب در محضر ايشان اعلام شده است. محمد سعيد جاف مصطفي كريم بيگ جاف.(اطلاعات3/12/1357)      

درخواست مجازات عاملان حوادث سنندج

سنندج-كانون كانون معلمان شهرستان سنندج با ارسال تلگرامي به كاخ نخست وزيري خواستار مجازات فوري عاملان حوادث اخير اين شهر شدند. در اين تلگرام آمده است حمله عوامل نظامي به جان و مال و ناموس مردم ياد شورش سپاه چنگيز را به خاطر مي‏آورد و اين ترديد را ايجاد مي‏كند كه دولت بختيار كنترل بر نيروهاي نظامي ندارد. براي رفع هر گونه شبهه در اين زمينه فرهنگيان سنندج خواستار مجازات فوري اين حادثه هستند.(كيهان13/12/1357)

جلال طالباني در مريوان

مريوان- براساس گزارش تاييد نشده از شهرستان مريوان، جلال طالباني رهبر كردهاي عراق بهمراه 60 تن از چريكهاي خود وارد اين شهر شد و در يكي از دبيرستانهاي مريوان اقامت گزيد. (اطلاعات3/12/1357)

جلال طالباني ايجاد ناراحتي نكرده است.

مهاباد- از سوي كميته نظامي اتحاديه ميهني كردستان عراق، تلگرافي براي رهبر بزرگ انقلاب اسلامي حضرت امام خميني مخابره شد. متن تلگراف بدين شرح است: «رهبر بزرگ انقلاب اسلامي حضرت آيت الله خميني! با نهايت تأسف در اخبار دو شنبه شب مورخ 30/11/1357 راديو و تلويزيون انقلاب اسلامي ايران، خبري مبني بر توليد ناراحتي از جانب طرفداران جلال طالباني وابسته به اتحاديه ميهني كردستان عراق در مرزهاي ايران پخش شد. بدينوسيله صحت اين موضوع را به شدت تكذيب مي‏نمايم همچنين بارها اعلام داشته‏ايم ما افرادي شرافتمند به آزادي همه ملتها هستيم و ضمن اعلام عدم دخالت و نيز ناراحتي در امور داخلي ايران، پشتيبان واقعي نهضت بزرگ ملت ايران، به رهبري آن زعيم عاليقدر مي‏باشيم. بنابراين همواره همبستگي خود را با آرمانهاي آزاديخواهانه ملت مبارز ايران، حفظ خواهيم نمود و در هر زمان كليه اخبار و شايعاتي از اين قبيل كه ناشي از دسايس امپرياليزم و وابستگانش مي‏باشد را رد خواهيم نمود.      

                        كميته نظامي اتحاديه ميهني كردستان.(اطلاعات3/12/1357)

مداخله «جلال طالباني» در مناقشات كردستان تكذيب شد.

مهاباد-خبرنگار كيهان:كميته نظامي اتحاديه ميهني كردستان با مخابره تلگرامي به حضرت آيت الله العضمي خميني،شايعات مربوط به دخالت جلال طالباني را در مناقشات كردستان ايران شديداً تكذيب كردمتن پيام كميته نظامي چنين است:«با نهايت تاسف در اخبار دوشنبه شب مورخ30/11/57 راديو تلويزيون خبري مبني بر توليد ناراحتي از جانب طرفداران جلال طالباني وابسته به اتحاديه ميهني كردستان عراق در مرزهاي ايران پخش شد بدين وسيله صحت اين موضوع را بشدت تكذيب مي‏نماييمو همچنين بارها اعلام داشته ايم ما افرادي شرافتمند و معتقد به آزادي همه ملت‏ها هستيم و ضمن عدم دخالت و توليد ناراحتي در امورات داخلي ايران پشتيبان واقعي نهضت بزرگ ملت ايران برهبري ان زعيم عاليقدر مي‏باشيم. بنابراين همواره همبستگي خود را با آرمانهاي آزاديخواهانه ملت مبارز ايران حفظ خواهيم نمود و در هر زمان كليه اخبار و شايعات از اين قبيل را كه ناشي از دسايس امپرياليزم و وابستگان است رد خواهيم كرد.(كيهان3/12/1357)

حقوق مردم كردستان را اعاده مي‏كنيم.

اعضاي هيأت اعزامي از سوي دولت انقلابي به كردستان، متشكل از آقايان فروهر، دكتر اردلان،دكتر يونسي،و آيت الله نوري ساعت 4 بعدازظهر ديروز يا يك هواپيماي اختصاصي، در ميان استقبال كم نظير و بي سابقه مردم مرزنشين پيرانشهر وارد اين شهر شدند. زنان و مردان منطقه پيرانشهر در حالي كه شعار مي‏دادند: «درود بر خميني»، «درود بر شهيدان كردستان ايران»، هيأت اعزامي را تا مسجد صاحب الزمان همراهي كردند. در محل مسجد هزاران نفر از مردم پيرانشهر بصورت نشسته و ايستاده اجتماع كرده بودند و مرتباً با صداي بلند شعار مي‏دادند: «كردها تجزيه طلبي را محكوم مي‏كنند»، «دموكراسي براي ايران، خودمختاري براي كردها روي نقشه ايران»، «قادر عبدي» يكي از روشنفكران كرد ضمن محكوم ساختن هرگونه تفرقه و دسيسه‏هاي استعماري عليه انقلاب ملت ايران، مقدم ميهمانان را به منطقه مرزي پيرانشهر گرامي داشت و افزود: آقاي فروهر! مردمان آزاد دل اين منطقه نخستين ماشيني كه كه ديده‏اند، تانك و زره‏پوش نظامي بوده و نخستين صدا و آوايي كه به گوششان رسيده است، صداي گلوله بوده است. آيت الله نوري سخنران بعدي بود كه در ميان شعارهاي درود بر خميني، مرزنشينان را به اتحاد همبستگي وحدت و همدلي دعوت كرد و محاسن حكومت جمهوري اسلامي را در مقايسه با حكومت خودكامگي ضد اسلامي‏شاهنشاه برشمرد. وي سپس پيام مهم امام خميني را براي اهالي پيرانشهر و ساكنان مرزي قرائت كرد. در اين پيام، امام خميني درود و سلام گرم به اهالي كردستان، آنان را به همبستگي،هوشياري، بيدار دلي، وحدت و يگانگي در زير درفش جمهوري اسلامي دعوت نمود و از مردم كردستان خواسته بود نيازهاو خواسته‏هايشان را به هيأت اعلام دارند. پس از آن داريوش فروهر مسائل مملكتي و پيروزي انقلاب را تشريح كرد و در پاسخ يكي از سخنرانان كُرد گفت: «اميدواريم با همت شما مردان و زنان آگاه ايراني ماشين نظامي را كه شما براي نخستين بار ديده‏ايد به تراكتور ساخت خودمان تبديل كنيم. ما با تمام قدرت سعي خواهيم نمود در مركز به خواستهاي شما مردم كردستان رسيدگي، براي احقاق حق و آزادي شما و ديگر ايرانيان پافشاري شود.(اطلاعات3/12/1357)

از نمايندگان 8ماده‏اي شوراهاي انقلابي كردستان:

تمام پادگانهاي كردستان بايد زير نظر شوراهاي انقلابي باشد.

مهاباد-نمايندگان شوراهاي انقلابي اعزامي از شهرهاي كردستان در گردهمائي روز دوشنبه سي ام بهمن ماه خود در شهر مهاباد،قطعنامه اي در 8 ماده به نمايندگان حكومت موقت انقلاب اسلامي ايرانمركب از داريوش فروهر،ابراهيم يونسي بانه اي، دكتر اسماعيل اردلان، دكتر محمد مكري، آيت الله نوري و احمد علي بابائي تسليم داشتند. نمايندگان مذكور موارد 8 گانه اين قطعنامه را خواست تمامي مردم كرد و بدون وابستگي به هر گروه دسته يا حزب بخصوصي توصيف كرده‏اند. مواد 8گانه قطعنامه از اينقرار است.

1-خلق كرد همراه و همگام با ساير خلقهاي ايران انقلاب ايران را تاييد مي‏نمايند و تصميم دارد با تحكيم پيوند مبارزاتي با ساير خلق‏هاي ايران در ايجاد جامعه آزاد و آباد آينده نقش اساسي ايفا كند.

2-خلق كرد مانند ساير خلق‏هاي ايران، خواهان رفع ستم ملي و تأمين حق تعيين سرنوشت خود بصورت فدراتيو در چهارچوب كشور ايران ميباشد و هرگونه اتهام تجزيه طلبي را رد ميكند و از دولت موقت آقاي مهندس بازرگان ميخواهد كه وضع خود را در قبال اين خواست رسماً اعلام دارد.

3- ما برآنيم كه زحمتكشان ايران، سهم اساسي را در انقلاب ايران ادا كرده‏اند و بهمين جهت حق مسلم زحمتكشان و كارگران و دهقانان است كه در دولت انقلابي شركت داشته باشند.

4-كردستان ايران ضمن دارا بودن منابع دست نخورده فراوان يكي از عقب افتاده ترين مناطق ايران است،بنابراين رفع ستم اقتصادي يكي از خواستهاي اساسي است.

5-همه پادگانها در كردستان بايد تحت نظر شوراي انقلابي اداره شود و بدين منظور بايد يك كميته مشترك نظامي از افسران ميهن پرست و نمايندگان شوراي انقلابي تشكيل گردد.

6-افسران جنايتكار كه دستور تيراندازي داده و موجب شهادت فرزندان خلق شده‏اند، بايد تحويل دادگاه انقلابي خلق گردند و بمنظور تبديل ارتش ارتجاعي به ارتش خلقي بايد ارتش از عناصر ضد انقلابي تصفيه گردد.

7-همه نمايندگان حاضر كه نماينده شهرستانهاي كردنشين هستند، اعلام ميدارند كه حضرت آيت الله سيد عزالدين حسيني، صلاحيت دارند در رأس هر هياتي قرار بگيرند و از طرف خلق كرد با دولت مركزي مذاكره نمايند و دستگاه رهبري انقلاب و دولت موقت را از مذاكره و تماس با عناصر ارتجاعي كرد برحذر دارند.

8-از آنجا كه ملامصطفي بارزاني و گروه معروف به «قياده موقت» عمال سازمان سياي آمريكا و ساواك ايران و «ميت» تركيه بوده‏اند و مي‏باشند و مورد نفرت تمام خلق كرد هستند. لذا از دولت انقلابي مي‏خواهيم هر نوع ارتباط و تماس با اين دارو دسته قطع گردد و رهبران خائن آنها از ايران اخراج شوند،بدون آنكه اين سياست به وضعيت خانواده‏هاي پناهنده بي بضاعت لطمه اي وارد آورد.(كيهان4/12/1357)     

8 قبيله بزرگ كرد اعلام كردند: به نهضت امام پيوسته‏ايم.

پادگانهاي «پيرانشهر» و «پسوه» بدست زرمندگان انقلاب افتاد و كردها حاضر شدند  پادگان مهاباد را نيز به انقلاب تسليم كنند.

   ما مي‏خواهيم به زبان كردي بنويسيم و بخوانيم.

مهاباد - خبرنگار اعزامي اطلاعات: با تشكيل كميته مشترك «سربازان انقلاب» و رزمندگان كرد، ادارة امور پادگانهاي «پيرانشهر» و «پسوه» در نزديكي مهاباد عملاً به دست افراد مسلح كه خواهان خودمختاري هستند افتاد. اين كميته پس از چند روز محاصره پادگانهاي پيرانشهر و پسوه،توسط رزمندگان كرد و بدنبال ملاقات نمايندگان نيروهاي نظامي اين پادگانها با شوراي انقلاب مهاباد تشكيل شد و اين در حالي است كه پادگان مهاباد نيز پيش از اين بدنبال انتخاب يك افسر كرد به فرماندهي آن زير نظر شوراي انقلاب شهر اداره مي‏شود. همزمان يك يا دو هواپيماي نظامي ناشناس كه گفته مي‏شود از نوع شكاري يا فانتوم هستند، هر روز پروازهاي مشكوكي را به شكل مانور در آسمان مهاباد و نواحي اطراف و نوار مرزي ايران و عراق انجام مي‏دهند. آيت الله شيخ عزالدين حسيني امام جمعه مهاباد كه از سوي نمايندگان منتخب كردها بعنوان تنها مرجع مذاكره پيرامون خودمختاري كردها برگزيده شده است اعلام كرد كه پيشنهادهاي دولت بازرگان پيرامون مسأله كردستان، اگر متضمن خودمختاري براي اين منطقه نباشد قابل پذيرش نخواهد بود زيرا كردها تجزيه طلب نيستند. كردها خواهان خودمختاري منطقه‏اي در غرب و شمال غربي ايران، شمال استانهاي آذربايجان غربي، كردستان،كرمانشاهان و ايلام كه از ديدگاه آنان «سرزمين كردستان» است در چارچوب ايران آزاد هستند.

«دكتر عبدالرحمن قاسملو» دبير كل حزب دموكرات كردستان نيز كه از سوي شاه سابق بخاطر فعاليت در اين حزب، غياباً به اعدام محكوم شده بود، پس از 25 سال فعاليت مخفيانه به مهاباد بازگشته است تا براي خودمختاري كردستان، فعاليت كند. از سوي ديگر چريكهاي فدايي خلق بسرعت خود را به مهاباد رسانده و 24ساعت پس از ورود به اين شهر، چهار هزار نفر جوان كرد را در يك اجتماع گرد آوردند. در همين حال «آيت الله شيخ عزالدين حسيني» كه از او بايد بعنوان رهبر جنبش خودمختاري كردستان ياد كرد، نقش چريكهاي فدايي خلق در انقلاب ايران را سازنده توصيف كرد و افزود: «در انقلاب ايران لزوماً روي عقايد مذهبي نبايد تكيه شود». از سوي ديگر راديو لندن ديشب در بخش فارسي خود در تفسيري پيرامون بحران اخير در كردستان گفت: «بحران كردها در مرز ايران و عراق مهمترين مشكلي است كه دولت جديد ايران با آن روبرو است. دولت ايران از مرزبانان خود خواسته است بمحض آنكه تجاوزي از سوي كردهاي مقيم عراق مشاهده كردند آن را سركوب كنند». از سوي ديگر انقلاب، گناه تشويق مردم را به اعتصاب و تظاهرات، بگردن ضد انقلاب گذاشته است. به گفته راديو 3 ميليون كرد ايران يكبار در اوائل سلطنت شاه، كردستان را از ايران جدا كردند ولي در زمان جنگهاي عراق با كردها چون ايران موضعي مبتني بر حمايت از كردهاي عراق داشت، كردهاي ايران ساكت شدند و حتي سخت از دولت مركزي پشتيباني كردند. در ماههاي اخير و بعد از آنكه قدرت شاه ضعيف شد، كردها توانستند اسلحه زيادي در حمله به پاسگاههاي ايران بدست آورند. منابع ديپلماتيك در تهران گفته‏اند: «جلال طالباني به احتمال زياد در ايران به سر مي‏برد و سرگرم سازمان دادن به تشكيلاتي براي مقابله با دولت ايران است». از سوي ديگر رؤساي پنج قبيله بزرگ كرد، ديروز در مصاحبه‏اي با خبرنگاران خارجي اظهار داشتند آنها بشدت با تجزيه طلبان مبارزه خواهند كرد اين رهبران كه بعضيشان ازسرشناسان نهضت مبارزه كرد در سالهاي پيش بوده‏اند گفتند: «ما ايراني هستيم و ايراني خواهيم ماند». آنها اتهام داشتن ارتباط با طالباني را تكذيب كردند. آقاي «غني بلوريان» معاون شوراي انقلاب مهاباد و عضو حزب دموكرات كردستان گفت: «خبرهاي رسيده حاكي است كه ملا مصطفي بارزاني كه اينك در آمريكا بسر مي‏برد بوسيله عوامل خود با پاره‏اي از رؤساي عشاير كرد ايران در مرز تركيه تماس گرفته و اظهار داشته است آمريكا از رهبري او بركردها براي دست يافتن به خواستهايشان حمايت مي‏كند اما رؤساي عشاير كرد از قبول پيشنهاد ملا مصطفي بازراني خودداري كرده و گفته‏اند آنها بهيچ وجه تجزيه طلب نيستند». رهبران كرد ضمن انكه پنهان نمي‏كنند كه جلال طالباني از ايجاد يك كردستان خود مختار در ايران خشنود خواهد شد، اما قوياً هرگونه دخالت او را در اين موضوع انكار ميكنند و معتقدند كه طالباني، هيچگونه ناراحتي در مرز ايران و عراق بوجود نياورده است.(اطلاعات5/12/1357)

گروه طالباني اعلام كرد در حوادث اخير كردستان نقشي ندارد.

بيروت- خبرگزاري فرانسه- اتحاديه ملت كرد(عراق) بر رهبري جلال طالباني اعلام كرد كه در حوادثي كه اخيراً در كردستان ايران روي داده هيچ نقشي ندارد. سخنگوي اين اتحاديه در بيروت اعلام داشت كه در ايران هم ژيك جنبش مشابه به همين نام وجود دارد اين سخنگو افزود كه چندي بيش در پاريس ديداري ميان يكي از نمايندگان اتحاديه ملي كرد و امام خميني انجام گرفته و امام در آن هنگام رفتار مناسبي نسبت به آرمان كردهاي ايران داشته است. اين سخنگو در پايان خواست كه دولت تازة ايران، حقوق ملي كردهاي ايران را در چارچوب جمهوري اسلامي بپذيرد.

نماينده اتحاديه ميهني كردستان عراق: ملا مصطفي بارزاني نقشه‏هاي «سيا» را در كردستان اجرا مي‏كند.

«حاجي صفرمصطفي چاورش» نماينده «اتحاديه ميهني كردستان عراق» با مخابره تلگرامي به مقر امام خميني ملا مصطفي بارزاني رهبر كردهاي عراقي رانده شده را متهم كرد كه با پخش شايعات بي اساس و دست زدن به عمليات تحريك آميز و خرابكارانه و انتساب اين عمل به جلال طالباني در كردستان جنگ اعصاب به راه‏انداخته است. وي در تلگرام خود اعلام كرده است «دارو دسته ملامصطفي بارزاني مزدور شاه و ساواك با انتشار سازمان سيا دست به اقداماتي زده‏اند كه به خيال خود در كردستان ناامني و بحران ايجاد كنند و از اين طريق به انقلاب اسلامي ايران لطمه بزنند.»نماينده اتحاديه همچنين گفت: ملا مصطفي و دارودسته او به فرمان «سيا» اعمال جنايتكارانه اي را كه خود زير نام«قياده موقت» مرتكب ميشوند به ج

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نظر سنجی

بنظرشماكدام يك ازشهرهاي كردنشين زيربيشترهدف تهاجم فرهنكي قراركرفته است؟

آرشیو مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان kurdnews و آدرس kordstan.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را د




آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 5108
:: کل نظرات : 147

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 45

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 288
:: باردید دیروز : 239
:: بازدید هفته : 65303
:: بازدید ماه : 116861
:: بازدید سال : 416520
:: بازدید کلی : 4316699