اساد بزرگ عباس کمندی درگذشت
وبسایت خبری کوردنیوزر،خبرها و رویدادهای ایران و جهان و مناطق کردنشین را در معرض دید بازدید کنندگان وکاربران محترم قرارمیدهد.ولازم به ذکراست وبسایت کوردنیوزکاملامستقل و وابسته به هیچ یک از جناحهای سیاسی نمیباشد. باتشکر مدیر وبسایت :علیرضاحسینی سقز
اساد بزرگ عباس کمندی درگذشت
14 / 10 / 1393 ساعت 6:20 | بازدید : 3933 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
عباس کمندی هنرمند نامدار کرد، روز پنجشنبه بر اثر ایست قلبی درگذشت و اهالی این استان در فراق این هنرمند به سوگ نشستند.


به گزارش خبرنگار ایلنا در سنندج، مراسم تشییع پیکر عباس کمندی، عصر پنجشنبه اول خردادماه جاری در میان حزن و اندوه مردم هنردوست استان، از مقابل مسجد ملاویسی آغاز شد و پیکر او در قطعه هنرمندان بهشت محمدی سنندج به خاک سپرده شد.
در طول مسیر تعیین شده، دف نوازان با ذکر الله اکبر و لا اله الا الله محمد رسول الله، پیکر استاد کمندی را مشایعت کردند و همچنین هنرمندان این شهر نیز، موسیقی «چمری» را اجرا کردند.
نکته قابل توجه این مراسم عدم حضور بیشتر مدیران و متولیان فرهنگی استان بود به طوری که فقط چهره تنی چند از مسئولان از جمله اعضای شورای شهر سنندج، رئیس حوزه هنری کردستان، سرپرست سابق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان و فرماندار سابق شهرستان سنندج نمایان بود که با توجه به جایگاه عباس کمندی قابل تامل است.
گفتنی است روزهای جمعه و شنبه، دوم وسوم خرداد ماه جاری، مراسم ختم این هنرمند در مسجد ملاویسی سنندج برگزار می‌شود.
عباس کمندی هنرمند، نقاش، نویسنده، شاعر و نمایش نویس کرد متولد سال ۱۳۳۱ در شهر سنندج است که از‌‌‌ همان سنین کودکی با ادبیات فولکلور کردی آشنا و آثار نبوغ وی برای آشنایان نمایان شد.
وی در سن ۱۶ سالگی به شعر سرایی، قصه نویسی، قصه‌پردازی مشغول بود؛ سال ۱۳۴۹ نیز در سن ۱۸ سالگی در یک مسابقه داستان نویسی در رادیو سنندج مقام اول را کسب کرد و با توجه به کسب این مقام، توسط مدیر وقت رادیو به کار در رادیو سنندج دعوت شد.
مرحوم کمندی در سال ۱۳۵۰ پس از شرکت در یک شب شعر، مسوولیت ترانه سرایی خانه فرهنگ و هنر به عهده وی گذاشته شد، تا سال ۱۳۵۶ حدود ۹۵ درصد ترانه‌هایی که در رادیو سنندج ضبط می‌شد از خانه فرهنگ و هنر ارایه می‌شد.
این هنرمند پیشکسوت کردستان پس از پیروزی شکوه‌مند انقلاب اسلامی، با همکاری گروه ˈکامکارهاˈ کارهای جدیدی را شروع کرد. سبک اشعاری آهنگ‌های عباس کمندی عاشقانه است و بیشتر آن‌ها از شاعران هورامان گرفته شده است و تا کنون از وی آهنگی راجع به جنگ و کشتار و خون ریزی ثبت نشده است.
سرودن اشعار بیش از ۱۵۰ ترانه، ساخت و اجرای بیش از ۶۰ آهنگ و ترانه، اجرا و ارایه مجموعه آهنگ‌های گلاویژ، پرشنگ، اورامان و کیژی کورد در ۳ شماره، گردآوری مظاهر فرهنگ فلکلوریک (فرهنگ مردم)، گردآوری و تحقیق زندگی نامه شخصیت‌های کرد و تبدیل آن به فیلمنامه از آن جمله سنجرخان، سید عطا کل، زندگی پهلوان حسین گلزار کرمانشاهی، غارت آثار زیویه و میر نوروزی از جمله فعالیت‌های عباس کمندی در طول ۶۲ سال زندگی هنری‌اش است.
فیلمنامه‌هایی نیز چون اسب، یک سبد علف، ارثیه مامه‌رحیم، نبرد رمادیه، کوچه سرخ، کاروانسرا و پهلوان پنبه، و تألیف کتاب‌های دیوان شعر کردی و فارسی و پهلوانان کرد زندگی نامه سید علی اضعر کردستانی از جمله آثار وی هستند.
همچنین از عباس کمندی علاوه بر چندین برنامه تلویزیونی، کتاب‌های دیوان شعر کردی و فارسی، جمع آوری اشعار دیوان میرزا شفیع، ورزش باستانی و پهلوانان کرد، زندگی نامه سید علی اضعر کردستانی، اورامان، رمزگشایی در مظاهر فرهنگی و گردآوری اشعار هیجایی ایرانی قبل از اسلام به یادگار مانده است.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نظر سنجی

بنظرشماكدام يك ازشهرهاي كردنشين زيربيشترهدف تهاجم فرهنكي قراركرفته است؟

آرشیو مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان kurdnews و آدرس kordstan.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را د




آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 5108
:: کل نظرات : 147

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 45

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 2171
:: باردید دیروز : 232
:: بازدید هفته : 19786
:: بازدید ماه : 147903
:: بازدید سال : 447562
:: بازدید کلی : 4347741