یلدای مهر
وبسایت خبری کوردنیوزر،خبرها و رویدادهای ایران و جهان و مناطق کردنشین را در معرض دید بازدید کنندگان وکاربران محترم قرارمیدهد.ولازم به ذکراست وبسایت کوردنیوزکاملامستقل و وابسته به هیچ یک از جناحهای سیاسی نمیباشد. باتشکر مدیر وبسایت :علیرضاحسینی سقز
یلدای مهر
10 / 1 / 1395 ساعت 14:2 | بازدید : 3116 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

یلدای مهر

7003 هفت هزار و سومین تولد خورشید ، یلدای مهر ، را به همه اقوام سرزمینمان تبریک می گوییم

هفت هزار سال پیش انسانی که به آسمان نگاه می کرد، خورشید (مهر) را سرچشمه هستی می دانست، و نابودی آن را آخر زمان تصور می کرد. هر روز دستها را به سوی آسمان می برد و دعا می کرد، که ای هستی بخش فردا نیز طلوع کن.

روز اول زمستان در دیدگاه پرستندگان خورشید، در اعصار باستان روز مقدسی بود، ‌از این روز که کوتاهترین روز سال است، هرچه به ترتیب در شمارش تقویمی ایام به عقب یا جلو برویم، روز پیوسته بلند تر می شود، از سوی دیگر خورشید با رسیدن به چله تابستان، به اوج قدرت خود می رسد، و سپس کهولت و زوالی در نیرویش مشهود شده، هر روز زمان دیدارش کوتاه تر و کوتاه تر می گردد، و در طی پاییز به پایان خود می رسد. سپس دراز ترین شب سال، شب یلدا، شب تولدی دیگر می رسد، و پس از شب یلدا، باری دیگر زندگی و جوانی را از سر می گیرد، و هر روز نیرومندتر می شود. اگر نخستین روز زمستان را پس از شب یلدا، تولدی دیگر و اگر نه تولد توان یافتن و جوانی از سرگرفتن دیگر برای خورشید بدانیم، در واقع سال کهن، خورشید کهن، و همه چیز کهن، با آغاز زمستان به سر می رسد، و سال و خورشید و جهانی نو آغاز می گردد، و آنگاه 10 و 40 زمستان و جشن گرفتن آن، ما را با آیین کهن و زنده دیگری رو به رو می سازد.

تقریبا در همه استان های کشور ما و سرزمین های ایرانی نشین، 10- و 40 تولد کودک را جشن می گیرند، افروختن آتش ها به شب، یعنی تاریکی را فرو کشتن، در این جشن های زمستانی عمومیت دارد. برای اطلاع از جشن های زمستانی، بهسابقه تاریخی جشن های اروپایی، مراجه فرمایید:

http://www.cae.blogfa.com/post/14

7003 سال است که اقوام ایران زمین، این شب را با عنوان یلدا جشن می گیرند، از نماد های این جشن آنار میوه ایرانی است.

در ایران شب 24 به 25 دسامبر شب یلدا است، یلدا به زبان سریانی به معنی تولد است. در نیمه شب آغاز زمستان، پس از آنکه روز ها بلند و شبها کوتاه می شوند، روشنی ایزدی بر تاریکی اهریمنی چیره میگردد، مهریان در مهرابه ها زاد شب ایزد فروغ بغ مهر را با آواز و سرود هزاران سال قبل از میلاد مسیح جشن می گرفتند. امروز ما ایرانیان این شب را جشن می گیریم، و با توجه به دلبستگی مهریان به رنگ سرخ (که سرخی بامداد پیش از بر آمدن آفتاب را نماد جلوه ایزد مهر می دانستند)، در این شب با خوردن هندوانه قرمز و انار قرمز آن را شکوهمند برگزار می کنیم. همچنین می دانیم که بغ مهر از دوشیزه ای باکره به دنیا آمده، و در آخر با ارابه ای که اسبها آن را میکشیدند به آسمان رفته است.

شب یلدا بر همگان در جهان مبارک باد

2016 سال پیش به استناد تاریخ مکتوب ایران، اسکندر ارومایی ماد نژاد، با آیین مهری، اروپا را فتح کرد، و این آیین را در آن سرزمین رواج داد، اروپاییان نیز همچون ما ایرانیان 2016 سال است، که شب یلدا را با همان نماد های هفت هزار ساله ایرانیان جشن می گیرند. گوی های قرمز بر سرو آریایی، نماد انار ایرانی است، و ستاره بالای این درخت نماد خورشید است. تولد حضرت عیسی به استناد تاریخ مورخین شرقی، و مکتوبات بازمانده به زبان پهلوی، حدود 1948 سال پیش، و در روز هفتم اکتبر بوده است.

بابا نوئل عیسویان که کلاه فریگی (مادی) بر سر، و سدره سرخ بر تن دارد، و سوار بر ارابه سورتمه ای بر آسمان ها می تازد، در زاد شب عیسی (زاد شب مهر) به زمین فرود می آید، و برای کودکان ارمغان می آورد، همان بغ مهر ایزد روشنی است، که شانزده سده پس از بر آفتادن آیین مهر در اروپا, عیسویان او را به شکل امروزی در آوردند، (احمد حامی).

زاد شب بغ مهر در میان توده مردم امپراطوری روم ریشه دواند، و در دل آنان بخوبی جا گرفت، و چون کشیشان عیسوی نتوانستند آن را از یاد مردم ببرند، آن را زاد شب عیسی کردند، (گویا در آغاز سده 5 میلادی).

یک نمونه از سرود هایی که در این شب در کلیسا ها خوانده می شود:

ای خورشید که بر می آیی, ای درخشش همیشگی روشنی و خورشید حقانیت, بیا و آنهایی را که در تاریکی, در سایه مرگ نشسته اند روشن کن.

مهری بودن این سرود به روشنی آفتاب است، و هیچ ربطی با اعتقادات عیسی مسیح ندارد! افراشتن درخت کاج از آیین مهر گرفته شده، که همان سرو آریایی هاست، و در تخت جمشید هم روی سنگ کنده کاری شده است. میگویند رسم درخت کاج از عیسویان آلمان است، در معابد میترایی hedderheim و dieburgکشور آلمان، مهر و دو مهربانش بر درخت کاج نشسته اند! ستاره ای را که بالای درخت کاج آویزان می کنند، نماد خورشید است، و روشن کردن شمع در مهرابه ها، از سنن قدیمی مهریان است.

اروپاییان محل بابا نوئل (بغ مهر) را در قطب شمال می دانند، او با سورتمه ای که اسپان شاخدار آن را می کشیده اند، به طرف قطب شمال رفته است، و هر ساله از قطب شمال می آید و برای کودکان ارمغان می آورد. عجیب است که اسکندر روایات ایران نیز از اروپا به قطب شمال رفته است، کلاه فریگی (مادی) به سر داشته, رنگ محبوب او قرمز و مذهب او میترایی بوده است، و به آیینی بود که میترا با سورتمه و اسب شاخدار به آسمان رفته است.

پرنیان حامد



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نظر سنجی

بنظرشماكدام يك ازشهرهاي كردنشين زيربيشترهدف تهاجم فرهنكي قراركرفته است؟

آرشیو مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان kurdnews و آدرس kordstan.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را د




آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 5108
:: کل نظرات : 147

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 45

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 851
:: باردید دیروز : 232
:: بازدید هفته : 18466
:: بازدید ماه : 146583
:: بازدید سال : 446242
:: بازدید کلی : 4346421