چکامه ای از حافظ - چکامه ای از سعدی
وبسایت خبری کوردنیوزر،خبرها و رویدادهای ایران و جهان و مناطق کردنشین را در معرض دید بازدید کنندگان وکاربران محترم قرارمیدهد.ولازم به ذکراست وبسایت کوردنیوزکاملامستقل و وابسته به هیچ یک از جناحهای سیاسی نمیباشد. باتشکر مدیر وبسایت :علیرضاحسینی سقز
چکامه ای از حافظ - چکامه ای از سعدی
10 / 1 / 1395 ساعت 14:7 | بازدید : 3332 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

به دلیل اینکه از نوروز فاصله گرفتیم و هر سخنی در زمان خود شیرین است از نوشتن نظر خودم درباره هفت سین صرف نظر می کنم. به امید خدا برای نوروز سال آینده!

در اینجا چکامه هایی از بزرگ شاعران جاویدان ایران، حافظ و سعدی، میارم. این گونه شعر رو شعر مسجع میگن که هر مصراع هم در خودش قافیه ای داره و بسیار دلنشینه.

چکامه ی نخست از حافظ:

 آن کیست کز روی کرم با ما وفاداری کند

 برجای بدکاری چو من یک دم نکوکاری کند

 

 اول به بانگ نای و نی، آرد به دل پیغام وی

 وانگه به یک پیمانه می، با من وفاداری کند

 

 دلبر که جان فرسود ازو، کام دلم نگْشود ازو

 نومید نتوان بود ازو، باشد که دلداری کند

 

 گفتم گره نگشوده ام زان طره تا من بوده ام

 گفتا منش فرموده ام تا با تو طراری کند

 

 پشمینه پوش ِ تند خو، از عشق نشنیده ست بو

 از مستی اش رمزی بگو تا ترک هوشیاری کند

 

 چون من گدای بی نشان، مشکل بوَد یاری چنان

 سلطان کجا عیش نهان با رند بازاری کند

 

 زان طره ی پر پیچ و خم سهل است اگر بینم ستم

 از بند و زنجیرش چه غم هرکس که عیاری کند

 

 با چشم پر نیرنگ او حافظ مکن آهنگ او

 کان طره ی شبرنگ او بسیار طراری کند

 

بدبختانه دیدگاه و پیش زمینه ای که جوانان از حافظ در ذهن دارن، انسانی با ریش ها و موهای بلند و گوشه گیر و عبوس و ... است! و دلیلش معرفی نادرستش توی کتابهای درسی مدارسه. در حالی که حافظ انسانی بسیار رند و باهوش، و در میان مردم بوده و همینطور حافظ رو شاعری سراسر عرفانی مطرح کردن. در حالی که بسیاری ابیات و حتی اشعار او مضامین عاشقانه( عشق زمینی!) در بر دارن و به هیچ وجه نمیشه عرفانی تعبیرشون کرد.

بحث بسیار گسترده است و سرتون رو درد نمیارم.بگذریم! شعر بعدی از سعدی:

 

 ای ساربان آهسته ران،کارام جانم می رود      

 وان دل که با خود داشتم، با دلْسِتانم می رود


 من مانده ام مهجور از او، بیچاره و رنجور ازو                    

 گویی که نیشی دور ازو، در استخوانم می رود

 

 گفتم به نیرنگ و فسون، پنهان کنم ریش درون             

 پنهان نمی ماند که خون، بر آستانم می رود

 

 محمل بدار ای ساروان، تندی مکن با کاروان                  

 کز عشق آن سرو روان، گویی روانم می رود

 

 او می رود دامن کشان، من زهر تنهایی چشان                   

 دیگر مپرس از من نشان، کز دل نشانم می رود

 

 برگشت یار سرکشم، بگذشت عیش ناخوشم                        

 چون مجمری پر آتشم، کز سر دخانم می رود

 

 با آن همه بیداد او، وین عهد بی بنیاد او                                      

 در سینه دارم یاد او، یا بر زبانم می رود

 

 باز آی و بر چشم نشین، ای دلستان نازنین                        

 کآشوب و فریاد از زمین، بر آسمانم می رود

 

 شب تا سحر می نعنوم، واندرز کس می نشنوم                      

 وین ره نه قاصد می روم، کز کف عنانم می رود

 

 گفتم بگریم تا ابل، چون خر فرماند در گل                                         

 وین نیز نتوانم که دل، با کاروانم می رود

 

 صبر از وصال یار من، برگشتن از دلدار من                          

 گرچه نباشد کار من، هر کار از آنم می رود

 

 در رفتن جان از بدن، گویند هر نوعی سخن                                  

 من خود به چشم خویشتن، دیدم که جانم می رود

 

 سعدی فغان از دست ما، لایق نبودی ای بی وفا

 طاقت نمی آرم جفا، کار از فغانم می رود

 

 

این هم ازین! در پست بعدی درباره ضرورت وجود شعر نو و مزایای شعر نو می نویسم.

از دیدگاه های پربارتون محرومم نکنید.

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نظر سنجی

بنظرشماكدام يك ازشهرهاي كردنشين زيربيشترهدف تهاجم فرهنكي قراركرفته است؟

آرشیو مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان kurdnews و آدرس kordstan.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را د




آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 5108
:: کل نظرات : 147

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 45

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 2226
:: باردید دیروز : 232
:: بازدید هفته : 19841
:: بازدید ماه : 147958
:: بازدید سال : 447617
:: بازدید کلی : 4347796