وبسایت خبری کوردنیوزر،خبرها و رویدادهای ایران و جهان و مناطق کردنشین را در معرض دید بازدید کنندگان وکاربران محترم قرارمیدهد.ولازم به ذکراست وبسایت کوردنیوزکاملامستقل و وابسته به هیچ یک از جناحهای سیاسی نمیباشد. باتشکر مدیر وبسایت :علیرضاحسینی سقز
لباس کردی
25 / 6 / 1396 ساعت 8:13 | بازدید : 3939 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )



این تفاوت در لباس مردان كردستان كرمانشاهان و آذربایجان غربی به صفر رسیده و تنها پوشاك مردان شمال خراسان كمی متفاوت از سه ناحیه ذكر شده می‏باشد . لذا لباس مردان كرد به ٢ قسمت تفكیك شده، در بخش اول مردان كرد نشین كردستان, كرمانشاهان و آذربایجان غربی و در بخش دوم لباس مردان شمال خراسان بررسی می‏شود .
● پوشاك مردان كرد كردستان ، كرمانشاهان و آذربایجان غربی
▪ پوشاك مردان كرد این نواحی شامل ۹ تكه می‏باشد كه به قرار زیر است
۱) عرقچین و كلاه مخروطی شكل مردان كرد
برخی از مردان كرد از عرقچین و برخی دیگر از كلاه مخروطی شكل استفاده می‏كنند نوع اول (عرقچین) از نخ پنبه ای یا ابریشمی، بافته می‏شود و بانوان كرد با سلیقهٔ‌ بومی خود آنها با نقوش محل فرین كار می‏كنند و اما نوع دوم كه كلاه مخروطی شكل می‏باشد از پارچه ای دوخته می‏شود كه آنرا آستر می‏دهند و میان رویه و آستر را پشم شیشه ای كلفت می گذراند آنگاه هر سه را با هم چرخ كرده و بالای آنرا منگوله ای از نخ الوان كار می‏گذراند .
۲) سربند مردان كرد
مردان كرد پارچه ای به جنس ابریشم و اكثراً به رنگ مشكی دور كلاه یا سر بند خود می بندند كه ریشه های آن روی سر و صورت بریزد .
۳) پیراهن مردان كرد
پیراهن مردان كرد بطور كلی از جنس نخ می‏باشد و عموماً دارای یقه گردی است كه دكمه های آن گاهی سمت راست (به این معنی از كنار گردن در سمت راست شروع می‏شود) و گاهی در وسط می‏باشد رنگ این پیراهن عموماً روشن و قرآن معمولیست و تا نواحی باسن می‏رسد. آستین پیراهن همواره سنبوسه دار می‏باشد . كه خود بر دو نوع است نوع اول آن سبز سه ایست كه مانند پیراهن بانوان كرد از واسط آستین شروع می‏شود و قداین سنبوسه بلندتر از قد پیراهن است. و نوع دیگر سنبوسه ایست كه از زیر حلقه آستین شروع شد و قرآن هم قد پیراهن در نظر گرفته می‏شود .
۴) كت مردان كرد
▪ طبق تحقیقات انجام شده مردان كرد دارای سه نوع كت می‏باشند:
ـ نوع اول آن كتی است با قدی كمی بلند تر از كتهای معمولی كه در پهلوها تا حدود كمر چاك می‏خورد آستین آن ساده و معمولی است و از قسمت در زیر آستین حدود Cm ١۰ در ناحیه مچ چاك می‏خورد . یقه آن یقهٔ‌گرد ایستاده می‏باشد و دارای دو جیب در ناحیه سینه و دو جیب در پهلوها (در ناحیه كمر ) می‏باشد این --- به وسیله دو ردیف دكمه عمودی تا پایین بسته می‏شود .
ـ مشخصات كت دوم عیناً مانند كت اول است و تنها تفاوت آن در فرم یقه می‏باشد به این شكل كه پایین یقهٔ‌ ایستاده یك ب بر گردن اضافه دیگر نیز وجود دارد . و میتوان گفت در مقایسه با كتهای مورد استفادهٔ‌ روزمرهٔ‌ آقایان كمی شبه به یقه های انگلیسی می‏باشد .
ـ كت نوع سوم از لحاظ آستین آن در جلوی كت می‏باشد به این ترتیب كه فاقد جیب روی سینه است و جلوی آن از ناحیهٔ‌ یقه به صورت اریب (چپ و راستی ) روی هم قرار می گیرد ضمن این كه یك مدل كت دارای یقه ساده با سجاف می‏باشد . همچنین معمولاً این كت پنبه دوزی می‏شود .
لازم به ذكر است كه گاهی چاك این سه نوع آستین به صورت معمولی (ساده و تیز ) و گاهی به صورت منحنی كاملاًً باز می‏باشد .
۵) پستك مردان كرد
پستك مردان كرد در واقع همان جلیغه می‏باشد با این تفاوت كه در جنس های ضخیم و یا حتی نمد تهیه می‏شود این پستك ها فاقد دكمه بوده و جلوی آن همیشه باز می‏باشد و معمولاً وسط پشت آن از پایین چاك می‏خورد .
مردان كرد از این پوشش در فصول سرد جهت گرما روی كتهای خود استفاده می‏كنند .
۶) شلوار مردان كرد
شلوار مردان كرد دارای میان پای (فاق) پهن و بلند می‏باشد و اساس و برش آن كاملاً شبیه شلوار بانوان كرد است . تنها تفاوت شلوار در بانوان كرد و مردان كرد در جنس آن می‏‎باشد . به این طریق كه شلوار مردان از جنسهای ضخیم و كلفت انتخاب می‏شود و شلوار بانوان از جنسهای لطیف و گلدار . ضمن این كه در ناحیهٔ‌كمر و مچ از لیفه استفاده كرده و این شلوارهای گشاد را با كش یا لیفه تنگ می‏كنند و حالت چین دار در آنها ایجاد می‏شود .
۷) جوراب مردان كرد
جوراب مردان كرد ا توسط بانوان این ناحیه از پشمهای الوان بافته می‏شود همچنین مردان كرد در تابستان از جورابهای نخی استفاده می‏كنند .
۸) كفش مردان كرد
مردان كرد در قدیم در كنار لباسهای سنتی خود گاهی از كفشهای گیوه ای و گاهی از كفشهای چرمی كه چرم آن معمولاً خام بی رنگ به شكل ساده ای بوده و از زنجان یا همدان تهیه می‏شود استفاده می‏كردند . اما امروزه از كفشهای موجود در بازار همراه لباسهای سنتی خود استفاده می‏كنند.
۹) شال مردان كرد
مردان كرد از یك پارچهٔ‌ گلدار كه گلهای آن ریز است و معمولاً به رنگ تیره می‏باشد بر روی كمر خود استفاده می‏‎كنند و معمولاً آنرا به شكل زنجیره ای می‏بندند . عرض این پارچه Cm ٣۰ و طول آن از ۹ متر تا ٢۰ متر می‏باشد .
 
 
 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نظر سنجی

بنظرشماكدام يك ازشهرهاي كردنشين زيربيشترهدف تهاجم فرهنكي قراركرفته است؟

آرشیو مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان kurdnews و آدرس kordstan.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را د




آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 5108
:: کل نظرات : 147

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 45

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 921
:: باردید دیروز : 232
:: بازدید هفته : 18536
:: بازدید ماه : 146653
:: بازدید سال : 446312
:: بازدید کلی : 4346491