پتانسيل شهرستانهاي سقز و بانه
وبسایت خبری کوردنیوزر،خبرها و رویدادهای ایران و جهان و مناطق کردنشین را در معرض دید بازدید کنندگان وکاربران محترم قرارمیدهد.ولازم به ذکراست وبسایت کوردنیوزکاملامستقل و وابسته به هیچ یک از جناحهای سیاسی نمیباشد. باتشکر مدیر وبسایت :علیرضاحسینی سقز
پتانسيل شهرستانهاي سقز و بانه
شنبه 2 / 12 / 1390 ساعت 0:33 | بازدید : 3612 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

نظري اجمالي بر تواناييها و پتانسيل شهرستانهاي سقز و بانه


محمد سليم زهرابي
فوق ليسانس مديريت بازرگاني


شهرستان بانه يكي از شهرستانهاي 9 گانه استان كردستان مي باشد كه مساحت آن 1425 كيلومتر مربع و بر اساس سرشماري عمومي نفوس و مسكن در سال 1385 جمعيت كل شهرستان بانه 116773 نفر مي باشد.
بانه در مرز ايران و عراق است كه به واسطه هم مرز بودنش با عراق از موقعيت تجاري خوبي برخوردار است. ولي مشكلاتي از قبيل جاده پرپيچ و خم و نبود پاركينگهاي طبقاتي و مراكز رفاهي در محمدوه بازار و خيابانهاي كوچك باعث شده است كه تا شهرهاي اطراف به خود آيند تا از اين موقعيت براي كشاندن ميهمانان به شهر خود تلاش كنند.
اكنون شهرستان بانه يكي از شهرستانهاي آباد استان كردستان است و به علت مجاورت با مرز عراق به يكي از كانونهاي تجاري استان و حتي كشور تبديل شده است.
قيمت بسيار ارزان كالا و مراكز تجاري متعدد و افزايش آنها در سايه امنيت حاكم بر منطقه و آب و هواي مطبوع و مناظر زيبا شرايطي را براي تبديل شدن بانه به يكي از قطبهاي گردشگري كشور مهيا نموده است.
در ادامه بايد به بازارچه مرزي سيران بند اشاره كرد كه دومين بازارچه مرزي استان مي باشد و در فاصله 18 كيلومتري از شهر بانه قرار دارد و فعاليت خود را در اولين سال تاسيس با 600 نفر پيله ور آغاز كرد كه در اثر ضعف مالي به 80 نفر در سال 80 تنزل پيدا كرد ولي علي الرغم كاهش تعداد افراد در حجم مبادلات به ويژه صادرات روندي صعودي داشته است و باتوجه به اين كه بازارچه از پتانسيل خوبي براي تبديل شدن به يكي از مهمترين مراكز تجاري و اشتغالزايي را دارد نيازمند توجه هر چه بيشتر مسئولين محترم مي باشد.
شهرستان سقز نيز دومين شهر از لحاظ وسعت و جمعيت در استان كردستان مي باشد و همچنين يكي از تاريخي ترين شهرهاي كشور است. از لحاظ صنعتي بعد از سنندج و قروه در رتبه سوم قرار گرفته و علي الرغم پتانسيلهاي فراوان آن در بخش صنايع تبديلي و معادن بخش صنعتي سقز به موازات توسعه صنعتي كشور و ايتان توسعه نيافته است و نيازمند اقدامات بيشتري در اين خصوص مي باشد.
از مزاياي سرمايه گذاري در شهرستان سقز مي توان به موقعيت استراتژيك و موقعيت جغرافيايي و قرار گرفتن در مسير جاده شمال به جنوب اشاره كرد كه داراي موقعيت ويژه اي است.
بازارچه مرزي سيف واقع در 60 كيلومتري سقز - مريوان كه در سال 1377 فعاليت خود را آغاز كرد يكي از مهمترين مراكز اشتغالزايي در منطقه طي ساليان گذشته بوده است و علي الرغم كمبودها و محدوديتهاي فراوان رفاهي در آن از فعاليت خوبي برخوردار مي باشد كه اميد است در آينده نزديك از تمام پتانسيل آن جهت اشتغال و توسعه اقتصادي با مديريت صحيح و كارا استفاده گردد.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نظر سنجی

بنظرشماكدام يك ازشهرهاي كردنشين زيربيشترهدف تهاجم فرهنكي قراركرفته است؟

آرشیو مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان kurdnews و آدرس kordstan.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را د




آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 5108
:: کل نظرات : 154

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 45

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز :
:: باردید دیروز :
:: بازدید هفته :
:: بازدید ماه :
:: بازدید سال :
:: بازدید کلی :