از این همه داشته هایمان(آثارتاریخی)دانسته هایمان صفر است
وبسایت خبری کوردنیوزر،خبرها و رویدادهای ایران و جهان و مناطق کردنشین را در معرض دید بازدید کنندگان وکاربران محترم قرارمیدهد.ولازم به ذکراست وبسایت کوردنیوزکاملامستقل و وابسته به هیچ یک از جناحهای سیاسی نمیباشد. باتشکر مدیر وبسایت :علیرضاحسینی سقز
از این همه داشته هایمان(آثارتاریخی)دانسته هایمان صفر است
6 / 11 / 1397 ساعت 8:16 | بازدید : 566 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

مردم در صندوقچه هایشان صدها موزه آثار تاریخی دارند. می‌توان گفت چند ده میلیون شیء تاریخی در اختیار مردم ودولت قرار دارد اما با این همه داشته هایمان،دانسته هایمان صفر است.

میراث فرهنگی ،معمول ومتداول ترین واژه ای است که درجامعه ایران کابرد ومورد استعمال فراوان دارد ومعمولاً درکشورما وقتی  از میراث فرهنگی سخن بمیان می‌رود به یاد آثار تاریخی می‌افتیم؛وفراخورحال و احوال،تحصیلات و دانستنی های تاریخی خود به قضاوت می نشینیم .وقتی از میراث سخن گفته می شود همه چنان به وجد می آیند که انگار ریشه درخون و رگ و گوشت و پوستشان دارد.از کشور و میراث به بزرگی یاد می کنند اما جز چند نشان و نام از این بزرگی ها را نمی دانند.همه به یاد تخت جمشید و اصفهان و شیراز،کرمان و یزد می‌افتند.اما نمی دانند بنای سلطانیه یادمان کدام دوره تاریخی است.تخت جمشید را ندیده اند ،معماری و بافت های زیبا و تاریخی و کرمان و یزد،مساجد و مدارس و خانه های تاریخی آنها را از نزدیک مشاهده نکرده اند.از میان قریب 500موزه فقط نام موزه ایران باستان را شنیده اند و متاسفانه همان را هم از نزدیک ندیده اند.این چه شناختی است که ما از تاریخ،میراث و گنجینه های ملی سرزمین خود داریم؟ اگر در این زمینه مقداری گشت و گذار کرده باشیم به یاد اشیاء دیگری در موزه‌ها از نسخ خطی و آثار هنری گرفته تا آثار باقی مانده از تمدن‌های گذشته. اگر مطالعه‌ی بیشتری داشته باشیم چه بسا چیزهای دیگری را نیز به عنوان میراث فرهنگی مدنظر داشته باشیم و در زمره‌ی میراث فرهنگی بیاوریم و آن بخش غیرملموسی است ، باورها، سنت‌ها، آیین‌ها و امثال این‌ها. در صورتی که شاید درست‌تر این باشد که بگوییم این‌ها آثار تاریخی فرهنگی هستند و میراث فرهنگی چیز دیگری است؛ این‌ها آثاری هستند که به چیزی شهادت می‌دهند، و بر چیزی دلالت دارند. یک میراث فرهنگی وجود دارد ولی میلیون‌ها اثر تاریخی و فرهنگی داریم؛ اگر درباره‌ی میراث فرهنگی سخن می‌گوییم در واقع تنها در مورد یک امر واحد سخن می‌گوییم. در عرف مراکز بین المللی از آثار تاریخی به عنوان آثار ملموس تاریخی فرهنگی و آثار غیرملموس تاریخی فرهنگی یاد می‌شود و بر این اساس طبقه‌بندی می‌شوند. ما در کشورمان در مورد آثار غیرمنقول مانند ابنیه‌ی تاریخی، محوطه‌های تاریخی، تپه‌ها، قلعه‌ها و بناهای تاریخی که وجود دارد چیزی حدود یک میلیون و دویست هزار اثر وجود دارد که یک میلیون بنای تاریخی و حدود دویست هزار محوطه تاریخی تخمین زده می‌شود. آثار تاریخی غیرمنقول تا چندین میلیون اثر در کشور تخمین زده می‌شود که سازمان میراث فرهنگی، موزه‌ها و مخازن خود بیش از سه میلیون شیء تاریخی غیر منقول در اختیار دارند و دستگاه‌های دیگری مثل بنیاد جانبازان. وزارت خارجه، سازمان اوقاف چندین برابر سازمان میراث فرهنگی آثار تاریخی دارند مردم در صندوقچه هایشان صدها موزه آثار تاریخی دارند. می‌توان گفت چند ده میلیون شیء تاریخی در اختیار مردم ودولت قرار دارد اما از این همه داشته هایمان،دانسته هایمان صفر است.ارزش آثار تاریخی فرهنگی زمانی فهمیده می‌شود که مفهوم میراث فرهنگی را بدانیم.مردم ما اگر به مسجد ملک شیراز و به تخت جمشید بروند دانسته هایشان فزونی خواهد یافت.یادمان بماند که ایرانگردی آرزوی هرجهانگرد است.



|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نظر سنجی

بنظرشماكدام يك ازشهرهاي كردنشين زيربيشترهدف تهاجم فرهنكي قراركرفته است؟

آرشیو مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان kurdnews و آدرس kordstan.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را د




آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 5108
:: کل نظرات : 152

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 45

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز :
:: باردید دیروز :
:: بازدید هفته :
:: بازدید ماه :
:: بازدید سال :
:: بازدید کلی :