وبسایت خبری کوردنیوزر،خبرها و رویدادهای ایران و جهان و مناطق کردنشین را در معرض دید بازدید کنندگان وکاربران محترم قرارمیدهد.ولازم به ذکراست وبسایت کوردنیوزکاملامستقل و وابسته به هیچ یک از جناحهای سیاسی نمیباشد. باتشکر مدیر وبسایت :علیرضاحسینی سقز
تست ترانسفورماتورهای قدرت
11 / 6 / 1399 ساعت 4:21 | بازدید : 491 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

 تست ترانسفورماتورهای   قدرت  

 در هنگام نصب و راه‌اندازی

 1 - تست اندازه‌گیری مقاومت عایقی( تست مگر): هدف: اندازه‌گیری مقاومت اهمی عایق می‌باشد که مقدار آن نباید از حد معینی کمتر باشد. این آزمایش عیب عایق و عایق کاری را نیز آشکار می‌سازد. نیازمندیهای اندازه‌گیری مقاومت عایق سیم پیچ: ترانسفورماتور کاملاً نصب شده و توسّط روغن پر شده باشد. خروجی مقره‌ها به بیرون متصل نباشد. تمام مقره‌های چینی به وقت تمیز شده باشند. مخزن ترانسفورماتور زمینه شده باشد. سیم‌های اندازه‌گیری عایق شده دارای ولتاژ تمیز بوده و به قطعات زمین شده اتصال نداشته باشند. تمام سیم پیچ‌ها باید اتصال کوتاه داشته باشند. ولتاژ اندازه‌گیری: ترانسفورماتورهای با:

:1    توان  OMVA    >2MVA   2.5 kv DC  ولتاژ آزمایش up =

 به هرحال ولتاژ آزمایش نباید از 0.7  * (ولتاژ استقامت کوتاه مدت power frequency) مربوط به کمترین مقدار ولتاژ وصل شده بیشتر باشد.

ترانسفورماتورهایی با توان < 1 MVA ولتاژ آزمایش: UP = 5kvDC برای ترانسفورماتورهایی که درای دو سیم پیچ هستند،

 3 نوع اندازه‌گیری برای آنها مشخص شده.

1- بین سیم پیچ‌های فشار ضعیف (L.V) و مخزن زمین شده. (سیم پیچ H.V در ابتدا زمین شده‌اند.)

 2- بین سیم پیچ‌های فشار قوی (H.V) و فشار ضعیف (L.V) و مخزن زمین شده.

 3- بین سیم پیچ‌های فشار قوی H.V و مخزن زمین شده.

 روش‌ اول: - مگر را مطابق با شکل‌ها  متصل می‌کنیم. در حین تست اتصال نقطه‌ای صفر سیم پیچ به زمین قطع می‌شود. - پس از یک دقیقه وصل مگر به سیم پیچ مقاومت عایقی را اندازه‌گیری می‌کنیم. اگر مقدار اندازه‌گیری تا1 دقیقه ثابت نباشد تا 5 دقیقه افزایش می‌دهیم. -      مقاومت عایق باید ؟ مگا اهم باشد.

 روش  دوم: -      مگر مطابق روش اول متصل می‌شود. -      پس از 1 دقیقه مقدار مقاومت را از روی مگر می خوانیم. -      پس از 10 دقیقه مقدار مقاومت را از روی مگر می خوانیم. - نسبت R10 را به R1 محاسبه می‌کنیم که این ضریب باید بیشتر از 5/1 باشد. -      مقاومت عایقی به درجه حرارت بستگی دارد. سیم پیچ فشار قوی- زمین   سیم پیچ فشارضغیف- زمین     سیم پیچ فشار قوی و فشار ضعیف       نکته: از دست زدن به صفحات متصل شده به مقره‌ها در هنگام اندازه‌گیری اجتناب نمایید. پس از آنکه اندازه‌گیری کامل شد سیم پیچ اندازه‌گیری شده را جهت تخلیه الکتریکی به زمین متصل نمایید.

 

نتایج آزمایش: وسیله اندازه‌گیری:        ------------------------- ولتاژ آزمایش:  KV     ------------------------- دمای روغن:    C       ------------------------- نقاط اندازه‌گیری شده مقاومت عایقی  پس از 1 دقیقه ..... دقیقه ..... دقیقه HV-E       MV-E       LV-E       HV-MV       HV-LV       MV-LV       ولتاژ فشار قوی:      HV ولتاژ فشار ضعیف:    LV ولتاژ فشار متوسط:  MV    اندازه‌گیری مقاومت عایق هسته با زمین: هسته ترانس توسّط بدنه از طریق کابل زمین شده و برای اندازه‌گیری آن کابل را از زمین جدا کرده و توسّط مگر مقاومت عایق را در مدت یک دقیقه اندازه‌گیری می‌کنند. مقدار اندازه‌گیری شده باید دارای 5  الی 10 مگا اهم باشد.

 2- تست  tanδتست ضریب تلفات عایق:   هدف: ضریب تلفات عایق مشخص کننده کیفیت عایق می‌باشد. tanδدر عایق‌ها باید مقدار کوچک داشته باشد. در مواردی که به مقاومت عایق اطمینان نداشته باشیم حتماً انجام می‌شود. شرح تست: - این آزمایش توسّط دستگاه پل شرینگ یا بادستگاه اندازه گیری  tanδانجام می‌شود و tanδرا اندازه می‌گیرد. - ضریب تلفات عایق ترانس را با ولتاژ 100 ولت اندازه می‌گیرند. آزمون اندازه‌گیریtanδدرموارد زیر انجام می‌گیرد:

 1- بین سیم پیچ‌های H.V و L.V زمین شده

 2- بین سیم پیچ‌های L.V و H.V زمین شده

 3- بین سیم پیچ‌های H.V و L.V متصل به هم و زمین شده

 4- بین ترمینال تست بوشینگ و ولتاژ بالا و زمین. نکته: در هنگام اندازه‌گیری  tanδ H.V    درجه حرارت و فرکانس را در زمان اندازه‌گیری باید ذکر کرد.  

 3- تست استقامت الکتریکی روغن

مشخصات روغن :

1_ شفاف و عاری از ذرات معلق

2_ دانسیته(چگالی) در حرارت 27 درجه 0.89 g/cm3

3 _ نقطه اشتعال 140 درجه سانتی گراد

4 _ نقطه انجماد 10 – سانتی گراد

5 _ ولتاژ شکست بستگی به ولتاژ ترانس متفاوت است

6 _ میزان رطوبت مجاز 5 ppm

روغن :

- روغن از جنس هیدرو کربن معدنی حاصل از پالایش نفت خام

مزایا :

  - خاصیت خود ترمیمی روغن در اثر اسیب دیدن به علت جرقه (محدود)

  - قابلیت تصفیه روغن (دفع رطوبت )

معایب :

   - عمده ترین ضعف این نوع روغن سرطان زا بودن آن است .

   - قابلیت نفوذ روغن (دماهای مختلف)

 

دو آزمایش اساسی که بر روی روغن ترانسفورماتور انجام میگیرد  :

آزمایش شکست عایقی روغن

آزماش گاز کارماتوگرافی

 

 

هدف: اندازه‌گیری ولتاژ شکست روغن می‌باشد که استقامت روغن را به ما نشان می‌دهد که بیان کننده خواص روغن می‌باشد. روش آزمایش شده: قبل از شروع آزمایش فاصله بین الکترودها باید توسّط یک وسیله اندازه‌گیری سنجیده شود و سپس باید ظرف آزمایش توسّط مقدار روغن پر شود. روغن باید به گونه‌ای ریخته شود که هیچ گونه حباب هوایی تشکیل نشده و سپس به مدت 10 دقیقه در ظرف آزمایش قرار می‌گیرد تا با دمای محیط هم دما شود. ولتاژ به سرعت 2 kv/s بالا رفته و مقدار شروع آن از صفر می‌باشد تا شکست الکتریکی حاصل شود. هر نمونه روغن با 6 آزمایش شکست الکتریکی به فاصله زمانی 2 دقیقه انجام می‌شود. پس از هر شکست الکتریکی روغن سیاه شده بین الکترودها باید درکل حجم روغن توزیع شود. بدون آنکه باعث آلودگی روغن و یا تغییر دادن محتوای رطوبت آن و یا تولید حبابی از هوا گردد. بدین منظور از میله‌های مخلوط کننده وسایل و ابزارهای هم زن، صفحات گردنده، پمپها، سیر کوله کننده می‌توان استفاده نمود. الکترودهای قابل گردش باید کمی به عقب و جلو حرکت داده شوند. ولتاژ را شکست الکتریکی، میانگین حسابی 6 آزمایش بر حسب KV می‌باشند که به نزدیکترین مقدر گرد شده است. در استاندارد VDE میانگین 5 آزمایش آخر محاسبه می‌شود و طبق استاندارد VDE برای روغن نو بایستی بیش از 55 kv و برای روغن کار کرده بایستی بیش از 50 kv باشد. نکته: اگر ولتاژ را شکست یکی از 6 آزمایش بیشتر از 15% از مقادیر استاندارد فاصله داشه باشد باید تست را با نمونه جدید تکرار کرد.

5- تست الکتریکی فن‌ها:

 تجهیزاتی که برای این قسمت لازم است: میگر 0-1000 V ولتمتر دقیق می‌باشد با میگر زدن به سیم پیچ های فن به سلامت آنها و عملکرد صحیح فن پی خواهیم برد.   نتیجه تست طبق جدول زیر می‌باشد: وضعیت ارزش جهت گردش جریان  راه اندازی مقاومت عایق کلافها مقاومت اهمی کلافها نقاط اندازه‌گیری نام تجهیزات طبیعی غیر طبیعی نرمال غیر نرمال             در ضمن برای تست الکتریکی پمپ‌های خنک کن ترانسفورماتور نیز قسمت های بالا صورت می‌گیرد. همچنین برای تست الکتریکی الکتروموتور تپ چنجر ترانسفورماتور نیز این تست انجام می‌شود.

 6- تست نسبت تبدیل: هدف: تأیید نسبت ترانس از روی پلاک ترانس در صورت امکان، از ترانسفورماتور نسبت متر استفاده کنید. اگر این دستگاه در دسترس نباشد می‌توان تست را بصورت زیر انجام داد: - از طرف ترمینال های فشار قوی ترانس را با ولتاژ سه فاز 380 تغذیه کنید. - در مسیر تغذیه فشار قوی 3 آمپر متر قرار داده و جریانهای مغناطیسی سه فاز را در تمام تپ‌ها بر حسب میلی آمپر یادداشت کنید. - ولتاژ بین فازهای فشار ضعیف در تمام تپ ها یادداشت کنید. در صورتیکه نتایج رضایت بخش نیست، (متعادل نبودن ولتاژها) ولتاژ را سه فاز فشار قوی را نسبت به نول در همه تپ‌ها نیز یادداشت کنید. - از مقایسه ولتاژ فشار قوی با فشار ضعیف نسبت تبدیل را در تپ‌های مختلف محاسبه کرده و با پلاک نامی ترانس مقایسه کنید. تذکر 1: معمولاً ولتاژ شبکه ثابت نیست و با بار ندکی تغییر می‌کند. همچنین ممکن است ولتاژ هر سه فاز نیز اندکی با هم اختلاف داشته باشند. تذکر 2: ترانس را از سمتH.V برق دار کنید. چرا که در غیر اینصورت ترانس دارای ولتاژ فشار قوی خواهد بود. توسّط دستگاه نسبت متر با تنظیم دستگاه وقتی جریان ثانویه ترانس صفر شده دراین حالت نسبت ترانسفورماتور را می‌توان از روی ترانس نسبت متر بخوانیم.

 7- تست رله‌های بوخهلتز، جانسون با ترمومتر‌های روغن، سیم پیچ ترانس، سطح روغن، کالیبراسیون هدف: برای اینکه اطمینان حاصل کنیم اگر خطایی رخ داد، دستگهاهای نشان دهنده آلارم یا تریپ در اتاق فرمان آن خطا را ثبت خواهند کرد. تست عملکرد دستگاههای حفاظتی و سیم کشی و مربوطه انجام می‌گیرد. قبل از شروع چک ها کلیدهای فشار قوی و فشار ضعیق ترانس وصل هستند. هنگام عملکرد کنتاکهای تریپ، باز شدن برکر را رویت نماید. - آلارم نشان دهنده سطح روغن 1-اگر یک مغناطیس قوی در دسترس است ، آن را بر روی شیشه  سطح سنج به موازات عقربه قرار می‌دهیم و آن را به سمتی می چرخانیم که سطح روغن کمتر را نشان می‌دهد تا اینکه میکرو سوئیچ و داخل سطح سنج عمل کند. 2- اگر یک مغناطیس قوی در دسترس نیست با باز کردن پیچ ها، سطح سنج را از بدنه منبع انبساط جدا می‌کنیم، آنگاه یک شیء آهن، مثلاً  آچار را از پشت به سطح سنج نزدیک کرده و میکرو سوئیچ آن را فعال می‌کنیم. پس از اطمینان از صحت کار دستگاه را در محل خود نصب می‌کنیم. - تریپ رله‌ی بوخهلتز: الف) تست با اهرم تست: به روی رله بوخهلتز، اهرمی جهت تست پیش بینی شده است. درحالت معمول توسّط یک پیچ کلاهکی تشکل از میله اهرم حافظت می‌شود. جهت انجام تست باید پیچ را باز کرده آنگاه پیچ را به پایین فشار داد. هنگامیکه پیچ تا نصفه به پایین فشرده شود، کنتاکتهای مربوطه به شناور فوقانی رله عمل می‌کند. و مسیر آلارم را برقرار می‌سازد. با فشار دادن کامل اهرم به پایین کنتا کتهای مسیر تریپ نیز برق وارد می‌شود و صحت کار رله تایید می‌گردد. این تست در هر تعمیر ترانس نیز انجام می‌شود. ب) تست، پمپ هوا: همواره با متعلقات رله بوخهلتر، یک پمپ کوچک نیز داده می‌شود. این پمپ را می‌توان شبیه تست هوا به رله متصل کرد و هوا به داخل آن پمپ نمود تا اینکه سیستم کنتاکتهای فوقانی آن عمل کند. پس از آن پمپ را باز کرده و اجازه دهید هوای داخل آن تخلیه گردد حال رله برای بهره برداری آماده است. تست آلارم و تریپ نشان دهنده دمای روغن نشان دهنده دمای روغن معمولاً مجهز به چند کنتاکت می‌باشد که ممکن است بصورت زیر تنظیم شده باشند. کنتاکت 1: در 90°C آلارم. کتاکت 2: در 100 تریپ کنتاکت 3: در 100 تریپ می‌دهد. بر روی صفحه نشان دهنده دما دکمه‌ای وجود دارد که از داخل به سوزنی متصل است. توسّط این سوزن می‌توان نشانه های تنظیم آلارم و تریپ را جابجا نمود. برای تست صحت عملکرد و کنتاکتها، می‌توان عقربه نشان دهنده را با سوزن عقربه گیر (Dray pointer) جابه جا نمود و به مقابل نشانه های دما آورد. پس از تایید عملکرد که کنتاکها، باید نشانه‌ها را بر روی اعداد تنظیم کرده قبلی برگرداند. تذکر: هرگز نباید عقربه نشان دهنده را به سمت چپ جابجا نمود. تست تریپ شیر فشار شکن (سوپاپ اطمینان یا رها ساز): در صورتی که براثر نقص داخلی ترانس فشار روغن افزایش یابد شیر فشار شکن  باز شده و روغن و گاز از طریق شیر تخلیه می‌شود. پس از کاهش فشار شیر توسّط نیروی فنر مجددا بسته می‌شود و در کنار شیر فشار شکن میکرو سوئیچی نصب می‌شود که در هنگام عمل کردن شیر، توسّط اهرمی میکرو سوئیچ نیز عمل می‌کند. نشان دهنده دمای سیم پیچ ها: این نشان دهنده نیز مجهز به چندین کنتاکت است. برای چک کردن صحت عملکرد کنتاکت‌ها توسّط سوزن عقربه گیره عقربه نشان دهنده را جهت عقربه ساعت حرکت می‌دهیم. تا به مقابل نشانه ها برسد و کنتاکت مربوطه عمل نماید. اگر عقربه از محل نشانه عبور کرده شود باید نشانه را به سمت عقربه حرکت داد . حرکت دادن عقربه به سمت چپ مجاز نیست. وسیله حفاظتی تپ چنچر (کلید چاقویی): در قسمت فوقانی حد تپ چنجرهای قابل عملکرد زیر باریک وسلیه‌ی حفاظتی در مقابل فشار ضربه‌ای نصب می‌گردد که به کلید چاقویی مشهور است. برای تست این وسیله باید اهرم متصل به چاقو را با دست بالا آورد تا سوئیچ مربوطه عمل کند و بر‌کر را تریپ بدهد. پس از اتمام تست، دکمه سوئیچ که بیرون پریده است را باید به موقعیت بهره برداری برگرداند. تست نشان دهنده جریان روغن: هر واحد خنک کن دارای یک نشان دهنده جریان روغن است. اگر سیستم خنک کن قطع شده باشد و یا اشکالی در آن باشد، از طریق نشان دهنده جریان روغن آلارمی به اتاق فرمان فرستاده می‌شود. برای چک کردن عمل نشان دهنده در شرایطی که پمپ‌ها روشن است، بستن یکی از شیوه های میسر بای پاس جریان روغن از مسیر بای پاس را قطع می‌کنند. یک صفحه ضربه گیر که در مسیر روغن قرار داده شده و دراین حالت پایین می‌افتد و سوئیچ جیوه‌ای مغناطیسی آن عمل کرده و فرمان آلارم صادر می‌کند. تابلو کلید: تمام ترمینال هایی که از وسایل حافظتی وCT ها وارد کرده به اتاق فرمان می روند را توسّط پیچ گوشتی چک کرده که محکم باشند تا قطعی در سیم ها وجود نداشته باشد. بعلاوه پرچمی های رله‌ها و بوق را در هنگام تست کردن دستگاههای حفاظتی و سیم کشی آنها چک کنیم. تمام نشان دهنده های آلارم و تریپ، مخصوص آنهایی که به فن‌ها و پمپ ها مربوط می‌شوند را چک کنیم، بدین ترتیب که کلید تک تک آنها را خاموش کرده و آلارم را ببینیم و سپس آن را توسّط کلید«تایید» برطرف کنیم. همچنین کنترل دستی و اتومات سیستم خنک کن و مواد تغذیه مربوطه، کلید ها و سایر تجهیزات آن باید چک شوند. لامپ روشنایی که در پشت در کابین نصب می‌شود و هیتری که در داخل کابین است، توسّط ترموستات آن چک شوند. تست کالیبره بودن: اگر گمان رود که نشان دهنده عقربه‌ای درمای روغن و یا دمای سیم پیچ مقدار واقعی را نشان نمی‌دهد باید آن را تنظیم نمود.

 8- تعیین گروه برداری ترانس توسّط آزمایش: اگر نوع اتصال سیم پیچ های اولیه و ثانویه مشخص باشد: - ابتدا یکی از ترمینال های اولیه را به ترمینال همنام ثانویه وصل می‌کنیم. (مثلا A را به a) - سپس توسّط منبع سه فاز 400 ولت طرف اولیه را برق دار کرده و ولتاژ های خطی اولیه و ثانویه را اندازه‌گیری نموده و در جدولی یادداشت می‌نماییم. آنگاه ولتاژ را بین دو سر دیگر اولیه را با دو سر ثانویه اندازه گرفته و در جدول می‌نویسیم. مطابق شکل مثلث ولتاژ های خطی اولیه را می‌توان ترسیم کرد. برای پیدا کردن نقطه‌ b به مرکز B شعاعی معادل VBb یک قوس می‌زنیم. همچنین به مرکز c و به شعاعی معادل Vcb قوس دیگری می‌زنیم که از محل تلاقی این دو قوس، نقطه b بدست می‌آید: زاویه بین بردارهای AB و ab تعیین کننده اختلاف فاز و گروه برداری ترانس خواهد بود. با توجه به جدول صفحه بعد هم می‌توان گروه برداری را مشخص کرد و برای گره برداری ترانس سه سیم پیچه یکبار اولیه و ثانویه و ثالثیه را مشخص می‌کنیم

PHASE TRANSFORMENS WITH TAPS 9-

تست تپ چنجر: درمورد تپ چنجر، تست پیوستگی ولتاژ و تست نسبت تبدیل در تمام تپ ها انجام می‌شود. در سمت فشار ضعیف، سه ولت متر عقربه‌ای قرار داده و تپ های مختلف را امتحان کنید. عقربه نباید در حین تعویض تپ کاملاً صفر باشد زیرا این به معنی قطع شدن مدار است که در تپ چنجر onload مجاز نیست. بلکه عقربه باید اندکی افزایش یا کاهش ولتاژ را به سبب تغییر تپ نشان دهد. استفاده از ولت متر دیجیتالی برای این تست مناسب نیست. تست های الکتریکی خاص برای تپ چنجر توصیه نمی‌شود. بلکه توصیه می‌شود که در فواصل زمانی معین مثلا حداقل 2 بار در سال- تپ چنجر بصورت یک سیکل کامل عمل کند. تا از اکسید شدن و ایجاد مقاومت تماسی بر روی کنتاکها جلوگیری شود. - تپی که در اتاق فرمان نشان می‌دهد با تپی که از روی ترانس می خوانیم یکی باشد. - در صورت عوض کردن تپ به صورت دستی باید بصورت خودکار امکان تغییر تپ در صورت اتوماتیک از اتاق فرمان وجود نداشته باشد. - تپ ها را از ابتدا تا انتها تغییر دهیم و ترتیب آنها را چک کنیم. تست پیوستگی تپ چنجر تجهیزات مورد نیاز جهت آزمایش واریاک سه فاز (0-10 A) – (0-380V) – ولتمتر دقیق آنالوگ روش آزمایش بدین صورت است که طبق مدار زیر ولتاژ سه فاز به سمت فشار قوی اعمال و از سمت فشار ضعیف ولتاژ قرائت می‌شود و نتیجه در جدول زیر ثبت می‌گردد. هدف از این آزمایش پی بردن به صحت اتصالات سیم پیچ تنظیم ولتاژ است.   منبعتغذیه سه فاز  - ولتاژ آزمایش بستگی به ولتاژ نامی ترانسفورماتور دارد. - در زمان آزمایش به عقربه و ولتمتر ها توجه شود که پس نزند. نوع اتصال قرائت ولتاژ شماره تپ   

        1    2   3   4       5       6

      7       8       9       10       11       12

       13       14       15       16      17       18

                                                                      19       20  

 

-10 تست شار مغناطیسی: هدف: آشکار شدن مشکلات هسته، که از تقسیم شار در هسته و جریان بی باری ترانسفورماتور مشخص می‌شود وجود اتصال حلقه در یک سیم پیچ باعث می‌شود که جریان بی باری آن به شدت افزایش یابد و تقسیم شار در آن ستون، در صورت تغذیه سیم پیچ ستون دیگر نزدیک به صفر برسد. شرح تست: - به یکی از فازهای طرف اولیه یک ولتاژ فازی  می‌دهیم. - ولتاژ های فازی ترمینال های دیگر اولیه را اندازه می‌گیریم که در صورت سالم بودن باید جمع این دو ولتاژ برابر با ولتاژی باشد که به ترانس داده‌ایم.  - در صورتیکه ولتاژ را به فاز وسط بدهیم با وجود برقراری رابطه بالا ولتاژ های دو فاز دیگر باید با هم برابر باشند.        - ولتاژهای فازی طرف ثانویه را اندازه می‌گیریم در صورت سالم بودن باید جمع ولتاژ های دو فاز ثانویه با یکی از فازهای دیگر ثانویه برابر باشد.

 11- تست اندازه‌گیری جریان بی باری: وسایل مورد نیاز برای این تست عبارتند از: واریاک سه فاز (0-10 A) و (0-380 V) سه عدد مولتی متر جهت قرأت جریان روش آزمایش بدین صورت است که مدار شکل زیر را وصل کرده و مقادیر بدست آمده در جدول زیر ثبت می‌گردد. هدف از این آزمایش پی بردن به کیفیت مغناطیسی هسته ترانسفورماتور می‌باشد.     منبع تغذیه سه فاز     ولتاژ آزمایش بستگی به ولتاژ نامی ترانسفورماتور دارد

. Iz MA Iy mA Ix mA فرم اتصال

  12- تست اندازه‌گیری مقاومت اهمی سیم پیچ‌ها،

 (اندازه‌گیری مقاومت dc سیم پیچ‌ها): هدف: با این آزمایش اگر اشکالی در سیم پیچ وجود دارد، آشکار می‌گردد و اگر احتمال بی نظمی در مدار باشد این اندازه‌گیری انجام می‌شود. سیم پیچ‌هایی که مجهز به تپ می‌باشند اگرمقدار مقاومت اندازه‌گیری شده از مقادیر اندازه‌گیری شده در کارخانه بیشتر باشد. نتیجه این که روی کتاکهای تیپ چنجر دوده یا رسوب نشسته است. از آنجا که در حین بهره برداری دمای سیم پیچ ها بالاست طبق استاندارد باید مقادیری که در دمای محیط اندازه‌گیری می‌شوند به دمای 75°c تبدیل گردد. Rm = مقاومت اندازه‌گیری شده   فرمول تبدیل Stm دمای محیط روش های اندازه‌گیری: 1- ولت آمپر. 2- پله و تسون ولت آمپر: جریان در حد ده آمپر DC از سیم پیچ ها عبور داده و ولتاژ دو سر آنها را اندازه گیری می‌کنیم. آنگاه مقاومت بر اساس قانون اهم محاسبه می‌شود. نکته مهم این که دمای سیم پیچ ها و روغن در زمان آزمایش باید ثبت شود و بایستی در هنگام اندازه‌گیری، ترانس باید به ثبات گرمایی و ثبات الکتریکی برسد. - حالت گذاری ناشی از کلید زنی یا نوسانات منبع ولتاژ تا چندین دقیقه طول خواهد کشید.

13- آزمایش الکتریکی بر روی فن‌های خنک کن. تجهیزات مورد نیاز: مگر 1000 V-0 و ولتمتر دقیق روش آزمایش با انجام مگر بر روی فن‌های مربوط به سیم پیچ های آنها از عملکرد صحیح آنها اطلاع پیدا می‌کنیم. هدف از این آزمایش پی بردن به سلامتی سیم پیچ فن و عملکرد صحیح آنهاست.

 

  14-  تست ترمومترهای اندازه‌گیری: تجهیزات مورد نیاز: ظرف روغنی- گرمکن جهت گرم کردن روغن- ترمومتر- ولت متر روش آزمایش به این صورت است که سنسور حرارتی ترمومتر را داخل روغن که گرم شده است گذاشته (یا ترموکوپل در داخل روغن) و درجه حرارت را ثبت می‌کنیم و با درجه حرارت اعمال شده مقایسه می گردد. هدف از این آزمایش پی بردن به صحت عملکرد ترمومترهای اندازه‌گیری است.

 15- تست گاز کروماتوگرافی تجهیزات مورد نیاز: دستگاه تست گاز کروماتوگرافی روش آزمایش به این صورت است که با تبخیر روغن در دستگاه گاز کروماتوگرافی و آنالیز گازهای موجود در روغن پی بوجود گازهای مختلف در روغن برده شده و هر نوع اتصالی و اشکالی که در سیسنم پیش می‌آید گاز مخصوص به خود را تولید می‌کند  با تشخیص نوع گاز به نوع عیب پی برده می‌شود. هدف از این آزمایش پی بردن بوجود گاز های مختلف در روغن نمونه است

16- تست فیزیکی روغن و کنترل رنگ روغن تجهیزات مورد نیاز: دستگاه اندازه‌گیری کششی سطحی دستگاه اندازه‌گیری میزان اسیدینیته. روش آزمایش بر اساس استاندارد روغن برای هر آزمایش بصورت جداگانه اجراء می‌شود. هدف از ین آزمایش پی بردن به کیفیت فیزیکی روغن است. نتیجه در جدول ذیل ثبت می‌گردد. نتیجه حد مجاز روش نوع

                    آزمایش  اسیدینیته           

          ویسکوزیته در 1000f

       ویسکوزیته در2100f

نتیجه گیری: تست های تجهیزات در مراحل مختلفی اعم از آزمون های نوعی ، دوره ای ،ویژه و آماده سازی انجام می شود نتیجه آن که همگی این تست ها در نوع خود مهم و ضروری می باشد و کلیه ی این آزمون ها در موقعیت معین خود باید حتماً انجام شود و  تست های کارخانه ای برای انتخاب تجهیزات یک موضوع خیلی مهم تلقی می شود. تست های آماده سازی آخرین مرحله ی تست قبل از نصب و راه اندازی می باشد . تست های آماده سازی حتماً باید قبل از راه اندازی کلیه ی تجهیزات انجام شود. بعد از تست های آماده سازی فقط تست های سالیانه و یا ماهیانه انجام می شود که طبق یک زمان معین به صورت دوره ای به منظور احتیاط و پایین آوردن احتمال آسیب دیدن تجهیزات باید به طور دقیق بازرسی و انجام شود و دیگر این که تجهیزات اصلی مثل ترانسفورماتور به دلیل اینکه جزء اساسی ترین تجهیزات پست ها هستند تست ها باید به صورت حساس تر و دقیق تر روی آنها انجام شود و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. در کل، نتیجه اینکه تست ها تعیین کننده ی اطمینان شبکه به منظور رسیدن به کیفیت بالای برق رسانی می باشد.

17-  تست با دستگاه ترموویژن

 با بررسی امواج مادون قرمز ساطع شده از تجهیزات ، نقاط داغ را شناسایی کرده و نمایش میدهد و این یکی از مزیت های عمده این دستگاه است که بدون قطع تجهیزات و عدم اتصال به وسیله خاصی  با قرائت میزان دمای آن نقطه و مقایسه با دمای محیط و شرایط می توان میزان اهمیت نقطه مورد بررسی را سنجید  و جهت رفع عیب آن طبق یک برنامه از پیش تعیین شده اقدام نمود و از قطعی های احتمالی بخصوص در زمان پیک بار جلوگیری بعمل آورد .ضمن اینکه بعد از رفع عیب نیز میتوان به بررسی پرداخت و از رفع عیب تجهیز اطمینان حاصل نمود .

 در استفاده از این دستگاه باید دقت نمود تا نقاط گرم را به اشتباه شناسایی نکنیم . مثلاً وجود حرارت در سیم پیچ ترانس امری بدیهی است و یا با روشن بودن یک هیتری در تابلو محوطه پست ، فرض را بر وجود اتصالی مدارات نگذاریم  بهترین زمان برای انجام این بازید حدود غروب آفتاب است که میزان گرمای آن بر تجهیزات کمتر شده و نور اضافی روز مانع دید دقیق حرارت بروی دستگاه نمیشود

 دوربین های ترموویژن بسیار سبک و با کارایی بالا تولید میشوند که با استفاده دوره ای از آن در پست های برق درصد بالایی از عیوبی که رخ خواهند داد را میتوان پیشگیری  نمود حتی در بعضی از شرکتهای توزیع در استانهای بزرگ کشورمان نیز از این دستگاه استفاده می گردد که بسیار با استقبال مواجه بوده است .

در بسیاری از موارد دیده شده که حتی با سفت بودن اتصالات باز هم نقاطی با حرارت بالا داشته ایم که با بررسی مجدد و انجام تست مقاومت اهمی مشاهده میشود که به دلیل خوب ننشتن اتصالات بروی هم ( به دلیل دفرمه بودن و یا قالب گیری بد آلات اتصال ) این نقاط داغ پدیدار میشوند

تستهاي روغن

تستهاي ساليانه و حدود مجازانجام به موقع تستهاي روغن علاوه بر افزايش كيفيت و عمر روغن موجب بالا بردن ضريب اطمينان بهره‌برداري و عمر عايق جامد مي‌گردد. در جداول 3-2 تا 3-7 تستهاي ساليانه و حدود مجاز پيشنهادي و نحوة تصميم‌گيري دربارة انجام تصفيه فيزيكي يا شيميايي روغن IEC و ISO مي‌باشد                                                                          استاندارد كنترل كيفيت روغن در زمان بهره برداري براي كنترل كيفيت روغن در حال سرويس و نگهداري آن يك دستور‌العمل عمومي از طرف IEC-422 توصيه شده است. مطابق اين دستور‌العمل روغن ترانسفورماتور بايد 7 تست زير را (براي ترانسفورماتورهاي مهم) پشت سرگذاشته و در صورت لزوم نسبت به تصفيه فيزيكي يا شيميايي اقدام نمود.

استقامت دي‌الكتريك IEC-156 ،

اسيديته روغنIEC-296،

ضريب تلفات عايقي IEC-250،

 كشش سطحي IEC296-A ،

 مقدار گاز حل شده IEC-599،

 مقدار آب محلول ISO-R760،

 ميزان لجن و رسوب IEC-422



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نظر سنجی

بنظرشماكدام يك ازشهرهاي كردنشين زيربيشترهدف تهاجم فرهنكي قراركرفته است؟

آرشیو مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان kurdnews و آدرس kordstan.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را د




آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 5108
:: کل نظرات : 149

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 45

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 2899
:: باردید دیروز : 232
:: بازدید هفته : 20514
:: بازدید ماه : 148631
:: بازدید سال : 448290
:: بازدید کلی : 4348469