سلسله پست های روز زن (6)
وبسایت خبری کوردنیوزر،خبرها و رویدادهای ایران و جهان و مناطق کردنشین را در معرض دید بازدید کنندگان وکاربران محترم قرارمیدهد.ولازم به ذکراست وبسایت کوردنیوزکاملامستقل و وابسته به هیچ یک از جناحهای سیاسی نمیباشد. باتشکر مدیر وبسایت :علیرضاحسینی سقز
سلسله پست های روز زن (6)
چهار شنبه 22 / 12 / 1390 ساعت 4:26 | بازدید : 3897 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

زخمی که بازمانده

در هر10 ثانيه در جهان 1 دختر قرباني ختنه مي شود.

و از هر 10 دختر كه ختنه مي شوند 8 نفر جان مي بازند.

ختنه زنان از ديگر نمود هاي بارز خشونت علیه زنان در جهان می باشد که طبق آمار سازمان جهانی بهداشت 140-160 میلیون نفراز زنان جهان را قربانی خود کرده است.

در مورد چگونگی و تاریخچۀ پیدایش ختنه زنان نقل قول ها و اسناد متفاوتی وجود دارد که در بعضی ظهور آن را از مصر و اتیوپی دانسته و گفته می شود از 163 سال پیش از میلاد ختنه زنان رواج داشته است.

ختنه دختران از دیگر مناسبت های مرد سالاری در کشورهای آفریقایی  و برخی از کشورهای آسیایی است که جایگاه خود را در خانواده ها و قوم و قبیله های سنتی حفظ کرده است. سالانه 4 میلیون دختر در سراسر جهان ختنه می شوند که طبق آماری که یونیسف در سال 2004 ارائه کرده است 97% از زنان مصر ختنه شده اند و بر اساس آخرين آمارگيرىهای سازمان بهداشت جهانی، در تعدادی از کشورها نظير سودان و سومالی بیش از  ۹۸ درصد زنان خنته شده‌اند. طبق آخرين بررسی‌ها این آمار در گامبیا به ۸۹ درصد رسیده است. در سالهاي اخير 13 كشور آفريقايي ختنه زنان را ممنوع كردند.

تاثیرات  ختنه بسته به نوع عمل انجام شده به چهار بخش 1)پیامد های فیزیکی  2)پیامد های جنسی 3)پیامدهای روانی 4)پیامدهای اجتماعی تقسیم می شود:

 که عوارض فیزیکی شامل درد، خونریزی، شوک، تشنج، آسیب مجاری ادراری و عفونت که معمول ترین عارضه موارد مشاهده شده است.

 تحقیقات کمی در مورد عوارض روانی، جنسی و اجتماعی ختنه انجام گرفته، که طی مطالعات انجام شده بر 651 زن مصری ختنه شده نشان می دهد که کشمکش های زناشویی، مشکلات روانشناسی ، نظیرآشفتگی و استرس بعد از جراحت، اختلال رفتاری، بیماری روان جسمی، تشویش، کابوس، افسردگی، جنون و خودکشی به علت عمل های دردناک و بدون بیهوشی  از عوارض بارز ختنه می باشند.

والدین با هدف انجام یکی از فرائض دینی خود و یا به گمان رفتن به بهشت، دختران خود را به صورت مخفیانه وادار به این کار می کنند. این عمل از اعمال نفوذ قدرت مردانه در زنان در فرهنگ جامعه ی مرد سالار می باشد و متاسفانه زنان در سکوت با این مصیبت کنار می آیند زیرا از حقوق طبیعی خود آگاه نیستند و این تا جایی پیش می رود که گروهی از زنان برای مطلوب واقع شدن در جامعه داوطلب این امر می شوند.

و این در حالیست که نه تنها در هیچ یک از ادیان از این موضوع صحبتی به میان نیامده است که بسیاری از علمای دینی معتقدند که این رسم قبل از ظهور اسلام در مصر و سومالی وجود داشته و ربطی به دین اسلام ندارد و هیچ آیه قرانی یا حدیث معتبری در خصوص  انجام این عمل در متون اسلامی وجود ندارد و مربوط به عصر جاهلی می باشد که در زمره زینت و تجمل زن برای شوهر قرار می گرفته است.

رواج پدیده ی ختنه دختران با هدف کاهش میل جنسی دختر و اطمینان از باکره بودن او تا قبل از ازدواج و  همچنین حفظ پاکدامنی او صورت می گیرد که  بیشترین میزان ختنه در بین قشرهایست که کمتر آموزش دیده اند و نسبت نزدیکی -میان بالا بودن ختنه با سطح اقتصادی،فقر و همسایگی با فرهنگ های متعصب و ... وجود دارد.

منابع:-سایت جامعه شناسی ایران -سايت ویکی پدیا-سايت سازمان جهاني بهداشت و بچه های خوب دانشگاه فنی گیلان.




|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نظر سنجی

بنظرشماكدام يك ازشهرهاي كردنشين زيربيشترهدف تهاجم فرهنكي قراركرفته است؟

آرشیو مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان kurdnews و آدرس kordstan.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را د




آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 5108
:: کل نظرات : 147

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 45

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 205
:: باردید دیروز : 45718
:: بازدید هفته : 52356
:: بازدید ماه : 103914
:: بازدید سال : 403573
:: بازدید کلی : 4303752